Slik former du kroppen: tren TUNGT

God mandag!

Jeg skal ærlig innrømme at jeg ikke er heeeelt tilstede akkurat nå på grunn av en viss mengde smertestillende i kroppen. 

Dagen min greit oppsummert:

Visdomstann er i alle fall ute og jeg siteter tannlegen: “Jeg har faktisk aldri sett en visdomstann med FIRE så lange røtter”. (Det er faktisk ikke vanlig i det hele tatt å ha fire røtter? ;p )

Mamma fortalte meg faktisk at hun akkurat like visdomstenner som meg og at de faktisk ble sendt til tannlegehøyskolen fordi de var så spesielle.

Uansett, nå er alle fire ute! Resten av dagen har gått med til sofasliting og litt jobbings når jeg har vært våken. 

Tilbake til overskriften: “Slik former du kroppen” har delt et nytt innlegg i dag med tips til hvordan du kan legge opp styrketreningen for å bygge muskler og slik forme kroppen:

For å forme kroppen gjennom at musklene vokser så er det viktig å trene TUNGT nok!
Hvis du trener med vekter som er for lette for den effekten du ønsker deg kan det ta lenger tid før du når målene dine. Det anbefales at du benytter deg av en belastning som er over 65-70% av din 1 RM. 1 RM står for den vekten du klarer å løfte en gang i en gitt øvelse. Så løfter du 100 kg i beinpress må du trene sett med minst 65-70 kg hvis du har som mål å få musklene til å vokse. Når vi snakker om trening for å bygge muskler er det vanlig å trene sett med mellom 8 og 12 repetisjoner. Hvis du klarer å ta 12 repetisjoner på en vekt som du kjenner at du fint kunne gjort 20 repetisjoner på er det for lett, og du må øke til du kjenner at 12 repetisjoner er tungt. Ikke glem at du er nødt til å være konsekvent med treningen din over en lengre periode for å se resultater. Du kan med fordel trene den samme muskelen tre-fire dager i uken i stedet for å trene en “splitt” der en muskel trenes en dag i uken.

Følg meg og Susannes “Slik former du kroppen”-side på Facebook her. 

Ønsker alle en fin uke!

– Silje Bjørnstad – 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg