Slik mestrer du din første pullup

Pullups er en av mine favorittøvelser og nå for tiden jeg trener ulike pullups-varianter tre ganger i uka. Hovedsakelig fordi dette er en av øvelsene i styrkemoment-runda i athletic fitness, men jeg digger denne øvelsen uansett og jeg elsker også følelsen når jeg klarer en repetisjon ekstra, både med og uten ekstra vekt.

Flere ganger har jeg hørt “Åh, du er så heldig som klarer pullups du”, eller “Åh, så kult det må være å ha sånn styrke til å klare pullups”. Og ja, det er kult å kunne trene denne kroppsvektøvelsen, men det er jo ikke slik at jeg alltid bare ha kunnet dratt meg opp i stenger og trær. 

Jeg har også vært der hvor jeg har tatt tak i en stang, kroppen henger rett ned og ingenting skjer. Jeg har prioritert pullups-trening for å mestre pullups og jeg har fortsatt å trene pullups for å bevare den styrken jeg har opparbeidet meg over tid. 

I dagens innlegg på min og Susannes facebook-side “Slik former du kroppen” skriver vi nettopp om hva som faktisk skal til for å bli bedre i en øvelse – og her da med pullups som eksempel:

PULLUPS
Mange ønsker å lære seg pullups (kroppshev). Denne øvelsen er med på å forme en sterk og muskuløs rygg. Det finnes mange ulike tips og råd om hvordan man kan mestre sin første pullups, men likevel er det ikke et bestemt fasitsvar på hva som fungerer best for deg. Alle har ulik grunnstyrke og nivå. Men det vi vet er at man blir bedre på det man trener på og at det er viktig å bygge seg opp gradvis. 

Tips for å mestre pullups:

1) PRIORITER PULLUPS
Tren pullups ofte og flere ganger i uka. Unngå å legge pullups-treningen på slutten av økta når musklene og kroppen allerede har fått kjørt seg i andre øvelser. Prioriter pullups som en av de første øvelsene når du er på trening. 

2) PRØV DEG FREM MED ULIKE PULLUPS-VARIANTER
Tren for eksempel pullups med hjelpestrikk, eksentriske pullups, assistert pullups (partner holder beina/dytter i ryggen). Noter deg fremgangen underveis (flere repetisjoner, du klarer å holde deg oppe i flere sekunder/du bruker lengre tid på vei ned når du holder igjen etc). Mange opplever også at det er lettere å starte med chinups (kroppshev med underhåndsgrep hvor håndflatene peker mot deg) før man lærer seg pullups (kroppshev med overhåndsgrep hvor håndflatene vender fra deg).

3) VÆR TIL STEDE, FYSISK OG MENTALT
Kjenn at du faktisk har kontakt med musklene som aktiveres og jobber når du trener pullups. Mange kan slite med å kjenne at ryggmusklene jobber og at armene «tar over». Vær også bestemt på å gjennomføre det som står på programmet. Å gå utenfor komfortsonen og gjøre noe som er uvant/ubehagelig handler mye om den mentale innstillingen. Ikke la tvilen og negative tanker om at «dette greier du ikke» ta overhånd. Sørg for at hodet er innstilt på å få kroppen og musklene til å jobbe, og faktisk gjøre den jobben som kreves for at du skal nå ditt mål.

Lykke til 🙂

– Silje Bjørnstad – 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg