Søtsalte sunne bananlapper

Hei onsdag, og det som mange kaller for “lille lørdag”!

Jeg har skikkelig cravings på søtsalte ting for tiden og i dag måtte jeg teste ut salte bananlapper uten tilsatt sukker. Man trenger jo virkelig ikke sukker når man bruker gulbrune bananer – jeg elsker jo banan og synes det i seg selv bidrar med en perfekt søtsmak. 

Som vanlig ble lappene laget på slump, men her er cirkamål:
4 middels store egg
2 godt modne bananer
cirka 50 gram havregryn
2 ss mager kesam (gjør bakst og pannekaker/lapper saftigere pluss at det bidrar med ekstra protein)
1/2-1 ts salt
1/2 ts bakepulver (kan sløyfes, men gir lappene litt mer “fluffy” konsistens)
Kardemomme og kanel

Jeg slengte alt oppi blenderen og kjørte til det ble en glatt røre før jeg stekte små lapper i stekepannen sammen med litt smør. 

Jeg fikk til sammen 9 lapper (8 på bildet fordi jeg ikke klarte å vente med å smake ;p ) Halvparten ble lagt i en matboks i kjøleskapet, klar til å ta med som “mat-på-farten-niste” i morgen. 

Resultatet ble saftige lapper med deilig smak av søtt, salt og kanel- og kardemommekrydder. Jeg spiste lapper med både bringebærsyltetøy og lapper med peanøttsmør – med andre ord, her er det bare å toppe med det man selv liker, eventuelt bare nyte lappene som de er. 

Enjoy!

– Silje Bjørnstad – 

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg