“Hæ, kan du spise sjokolade på fitnessdiett?!”

I dag er det to uker og én dag til Norgesmesterskapet i fitness. Jeg konkurrerer lørdag 8.oktober, i grenen atheltic fitness. Da har jeg vært på konkurransediett i cirka 11-12 uker med flere frimåltider og en matplan som jeg har styrt selv. Som jeg har nevnt tidligere så sulter jeg meg ikke ned i form, og det er uansett styrkeprestasjonen som er det viktigste momentet for meg å gjøre det bra i. Likevel er jo fysikken en del av gamet og man skal “deffe seg” til lavere fettprosent for å tydeligere markeringer og synlig muskulatur på konkurransedagen når man står på scenen. Her får man også god hjelp av brunkrem og scenelys, så jeg jo også har påpekt flere ganger. Det er en illusjon og akkurat det kan jeg bare ikke få sagt mange nok ganger.

Samtidig er det jo fascinerende å se hvordan man kan forme kroppen ved hjelp av mat og drikke, og jeg har inntrykk av at mange tror man lever på torsk, brokkoli og ris i flere måneder under en konkurranseoppkjøring. Det er det nok (dessverre i mine øyne) også en del som gjør, men det betyr ikke at alle spiser på denne måten. Jeg selv spiser sjeldent fisk (tar omega-3-kapsler for å veie opp for dette), og min fitnessdiett består av mange ulike matvarer. Når det er sagt så er det ikke noe “magisk” med en matvare fremfor en annen. I teorien kan du fint spise sjokolade på diett så lenge sammensetningen av makronæringsstoffer “er riktig” for din kropp og man ligger i kaloriunderskudd.

 “If it fit your macros” er et kjent uttrykk i fitnessverdenen, og dette betyr egentlig altså at det er fordelingen av fett, karbohydrater og protein som er det viktigste å være klar over når man setter opp en slik type diett. Men for mange vil det å bruke sjokolade som fett- og karbohydratkilde føre til liten metthetsfølelse i tillegg til at det bidrar minimalt med vitaminer og mineraler, noe som jo kroppen trenger for å fungere og for å kunne prestere på treningsøktene. 

Enkelt forklart så er søtpotet, havregryn, nøtter, avokado, grønnsaker, fisk, rent kjøtt, egg og kesam og så videre typiske “fitnessmatvarer” fordi dette er næringsrike matvarer som metter godt. (Dette er også matvarer jeg spiser til vanlig og som uansett anbefales som en del av et sunt og variert kosthold 😉 )

For min egen del så bruker jeg et kostholdsprogram hvor jeg hver dag kan se hvordan jeg ligger an i forhold til fordeling av makronærinsstoffer under konkurranseoppkjøring. Og er det en dag jeg da for eksempel spiser sjokolade, ja, så kan jeg for eksempel enkelt se hvor jeg da kan kutte ut fett og karbohydrater ved å for eksempel spise litt mindre potet og/eller færre nøtter. Det er ikke noe hokus-pokus og jeg personlig synes det er så viktig å ikke henge seg opp i detaljene om enkelte matvaregrupper eller enkeltprodukter – fitnessdiett eller ei. 

Det viktigste er uansett helheten og for å gjenta meg selv for n`e gang: Ett “sunt” produkt eller ett “sunt” måltid er ikke det som avgjør om du er sunn eller ikke, som på samme måte som at du blir ikke usunn av å spise ett “usunt” produkt eller ett “usunt” måltid. 

Jeg heier på matglede og variasjon fremfor å bidra til forvirring og matfrykt. 

Så, tilbake til overskriften, for i natt (jeg hadde jobbet kveldsvakt og var ikke trøtt da jeg kom hjem, så da fikk jeg ikke sove samtidig som jeg var litt sulten), smakte jeg på Kvikk Lunsj med mørk sjokolade som er lansert i begrenset opplag denne høsten.

Og jeg er i utgangspunktet ingen stor sjokolademums, og jeg er i alle fall ikke stor fan av mørk sjokolade, men jeg ble positivt overrasket over denne varianten. Likevel synes jeg den vanlige Kvikk Lunsj-sjokoladen er bedre, så denne mørke sjokoladenyheten får terningkast 4 fra meg. 🙂

Og med sjokoladetrykk i skrotten ble det en god treningsøkt på formiddagen med blant annet frontbøy og single repetisjoner i markløft med dobbel kroppsvekt (105 kg @52,4 kg)

 

Ha en herlig fredag og god helg! 

– Silje Bjørnstad – 

4 kommentarer
    1. Anette: hei! Jeg bruker nettsiden somebody.no – her ser man kcal, fordeling av makronæringsstoffer, mengde fiber, tilsatt sukker med mer. Veldig fornøyd og har brukt dette i flere år:)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg