“Hva gjør du etter at fitness-sesongen er ferdig?

Mandag. Det er 12 dager igjen til 8.oktober (fitness-NM) og det er 20 dager igjen til 16.oktober (Tyngre Classic).

Mange har spurt meg “hva er målet ditt etter athletic fitness?”, og her er svaret:

Jeg har ikke noen konkret målsetning som er satt innenfor et bestemt tidspunkt. Etter flere uker med diett som må følges og trening som må gjennomføres (mens man som oftest er i energi-underskudd) får meg ofte til å tenke hvor heldig jeg faktisk er som har en frisk kropp og et liv hvor fysisk aktivitet og et sunt, variert kosthold er en naturlig del av hverdagen. Så de første ukene etter at høstens fitness-sesong er over så er planen rett og slett “å ikke ha en plan” når det gjelder treningen og kosthold. Jeg skal bare lytte til kroppen og virkelig sette pris på alt jeg faktisk kan gjøre, enten om det er å gruse på med en tung knebøyøkt eller bare å gå en tur i skogen. Jeg skal for eksempel nyte treningsøkter med, (forhåpentligvis) masse energi, spise ute på restauranter uten å måtte tenke på hva slags rett som “er mest diettvennlig”, takke ja til sosiale sammenkomster uten å måtte tenke på å ha med meg matbokser eller at den tiden må prioriteres til trening for å nevne noe.

Så får jeg se etter noen uker om det er en spesifikk øvelse som det frister mer å fokusere på i tiden fremover eller lignende. Det som i alle fall er helt sikkert er at det ikke er noe “fasitsvar” på hva som er “riktig” eller “galt”, for meg er det viktigste følgende to ting: Å oppleve treningsglede og matglede, og det kan jo være så mangt, og denne gleden får jeg ved å lytte til min egen kropp og å stole på mine egne valg, både i konkurranseoppkjøring og utenom sesong.

– Silje Bjørnstad –

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg