“Fitness-peak-week”

God lørdag! Om en uke braker det løs med styrkerunde og posering på Oslo konserthus 8.oktober i fitness-NM. Jeg stiller i i athletic fitness -165 centimeter.

Hovedjobben er gjort – treningsøktene er blitt gjennomført, jeg har lagt opp kostholdet for å “deffe meg ned i form”, og poseringene begynner å sitte. Nå gjelder det bare å holde ut de siste dagene som gjerne omtales som “peak week” på fitness-språket. Målet er å virkelig prikke inn toppformen til konkurransedagen og sceneopptreden.

Sånn kan formen se ut i bra lys etter bra matinntak og god varme i kroppen:

(HUSK: Dette er en uke før jeg skal konkurrere i fitness. Dette er et bevisst valg og en del av “fitness-gamet”. Jeg har ikke en slik kropp året rundt, og lys og skygger bidrar til mer synlig muskulatur etc). 

Denne oppkjøringen har jeg jo styrt både kosthold og trening selv, og for min del vil jeg ikke gjøre noen store, dramatiske endringer de siste dagene før konkurranse. Jeg kommer i alle fall ikke til å forsøke å “perse i nye øvelser” eller kjøre tung styrketrening for så å risikere å skade meg. Jeg kommer heller ikke til å trene noen “nye øvelser” for så å risikere å bli støl i muskulatur jeg ikke har trent på en stund slik at det kramper seg til under styrkerunden på athletic fitness eller når man skal stå å stramme kroppen i de ulike poseringene. Helt enkelt blir det lavere treningsmengde med lavere kilo på vektene.

Når det gjelder kostholdet kommer jeg til å unngå matvarer som binder mye væske og gjør meg oppblåst. Som en av mine hovedproteinkilder velger jeg bevisst renskåret biff (storfe ytrefilet/indrefilet – dette har jeg uansett spist mye gjennom hele oppkjøringen) fordi det blant annet bidrar med essensielle aminosyrer og er en god kilde til jern som blant annet  viktig for oksygenopptaket og lite jern kan føre til svimmelhet og slapphet. Det gidder jeg ikke å risikere når man skal prestere i chins, romaskin og dips.

Jeg for min del passer på å ikke spise karbohydratkilder som gjør at jeg føler meg tung og oppblåst denne siste uken, jeg reduserer bruk av kullsyreholdige drikker og tyggegummi, og jeg tar multivitamin fordi jeg reduserer inntaket av frukt og grønnsaker. Hvor mye væske jeg eventuelt kommer til å kutte kommer veldig an på hvordan formen er 1-2 dager før konkurranse.

Nå er jeg uansett bare veldig klar og gira på å gjennomføre det som har vært målet de siste månedene!

– Silje Bjørnstad – 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg