Vil du stille i fitness?

Hei tirsdag!

Jeg er fortsatt i fitnessbobla etter helgens NM-arrangement, men etter et par dager med litt mer mat og nullstilling av hodet er jeg tilbake i “modus” og nå fokuserer jeg på neste athletic-fitness-konkurranse førstkommende søndag i Stockholm.

Jeg stiller for Atlas Fitnessteam som driftes av Susanne Soydan som er personlig trener, naprapat, en veldig god venninne og min businesspartner in crime. I vår var det hun som var min coach og uten henne hadde jeg ikke hatt de erfaringene og kunnskapen som jeg har nå til å “styre showet selv”. I tillegg er dette en så verdifull lærdom å ha med seg videre som både ernæringsrådgiver, og etter hvert personlig trener (jeg starter på PT-studie i januar). Det er selvfølgelig lett å sitte å gi råd til andre og fortelle hva andre skal gjøre, men det er så klart helt noe annet å faktisk gjøre noe lignende selv. Det er liksom noe annet å “walk the walk” fremfor å kun “talk the talk”. Både jeg og Susanne er begge opptatte av å sette opp individuelle opplegg for at kunder skal nå sine mål på best mulig måte, med tett oppfølging og Atlas Fitnessteam er klubben for deg som ønsker en dopingfri reise mot scenen med fullt fokus på prestasjon og helse.

Så må jeg også nevne den berømte mestringsfølelsen. Det er mye snakk om “fitnessbobla” og det å stadig pushe seg selv utenfor komfortsonen. Det er virkelig en helt ubeskrivelig følelse når man gjennomfører noe som kanskje virket helt umulig. Det er så klisje å si det, men man klarer virkelig så mye mer enn det man tror. Personlig har jeg aldri vært sterkere mentalt enn det jeg er nå.

I et tidligere intervju fikk jeg spørsmål om jeg hadde noen tips til de som ønsker å stille i athletic fitness. Dette var det jeg svarte:
– Enten man skal stille i athletic fitness eller en annen fitnessgren, så tror jeg det først og fremst er viktig å være 100 prosent sikker på at du stiller for din egen del, ikke fordi “alle andre gjør det”, eller for at “noen forventer det”. Det er tross alt du som skal gjøre jobben, både med trening, kosthold og posering, og det er så viktig at du finner ut hva som er motivasjonen din for å gjøre dette. Samtidig er det viktig at du har folk rundt deg som støtter deg, og at du også er bevisst på at du kan møte folk som ikke forstår, eller vil forstå, hvorfor du ønsker å stille i fitness. Fortell venner og bekjente at du de neste månedene kommer kanskje til å måtte prioritere annerledes når det gjelder sosiale sammenkomster, at du kommer til å ta med deg egen mat, kanskje må trene lørdag kveld i stedet for å dra på byen etc. Men ikke gjør det mer komplisert eller vanskeligere enn nødvendig. Man kan selvfølgelig fint jobbe, være sosial og leve som normalt selv om man er på konkurranseoppkjøring! Og i fitness tror jeg det er veldig viktig å være klar over at du blir bedømt på kropp og fysikk, og ikke som person, selv om du ikke skulle nå helt til topps så har det ingenting å gjøre med hvem du er! Man er like mye verdt uansett plassering. Bare det å stå på en scene etter flere måneders beinhard jobbing en stor seier i seg selv, og da er det lov til å være stolt uansett om du havner på første- eller sisteplass! Og for mange er en konkurranseoppkjøring i fitness et steg ut av komfortsone som blir til en positiv opplevelse med treningsglede, ny forståelse av kosthold og treningsteori, og ikke minst mestringsfølelse!

På spørsmål om hvor viktig jeg føler at kostholdet er i forhold til å nå målene mine, svarte jeg følgende: 
– Selvfølgelig har kostholdet mye å si i forbindelse med «å komme i form» når det gjelder fitness. Jeg spiser ikke så annerledes nå enn det jeg gjør til vanlig når det gjelder valg av matvarer, men jeg er selvfølgelig mer bevisst på fordeling av makronæringsstoffer og mengden mat nå enn utenom konkurranse. Og konkurranseoppkjøring eller ei, jeg er uansett opptatt av å spise nok, næringsrik mat.

Et annet spørsmål jeg har svart på tidligere angående fitness: Hva er det som motiverer deg?
– Det er nok flere ting, men den mestringsfølelsen av å slå seg selv og sine egne perser er ganske ubeskrivelig og en motivasjonsfaktor i seg selv når det gjelder trening generelt. Når det gjelder å konkurrere i athletic fitness så er det tanken på å stå på den scenen og å vise hva jeg er god for i styrkerunden som holder motivasjonen oppe til å stå hele løpet ut. Den følelsen når du står der og kjenner adrenalinet pumpe i kroppen, du peptalker til deg selv inne i hodet til det omtrent vokser djevelhorn ut av hodet ditt og hører folk skrike navnet ditt fra salen som heier på deg.. fy f… – den følelsen er faktisk bare helt rå.

Noen av de flotte utøverne fra Atlas Fitnessteam som stilte i NM (dette er athletic-fitness-utøverne, men det var også flere som stilte i bodyfitness og bikinifitness, og flere av disse kom også til finalerunde og tok med seg pokal).

Nå skal jeg selv være coach for gutter og jenter som ønsker å stille i fitness. Så har noen spørsmål eller ønsker å vite mer om coaching og oppfølging i forhold til fitness, uansett klasse, legg igjen kommentar/spørsmål her, eller ta kontakt med meg eller susanne på:
[email protected]
[email protected]

Foreløpig er det satt opp to konkurranser for våren 2017: Sandefjord Open 18.mars og Oslo Grand Prix 1.april.

Følg oss gjerne også på vår facebook-side: Slik former du kroppen

Her deler vi kunnskap og inspirasjon om smart trening og næringsrik mat. Vi mener det bør være helt legitimt å si at man trener for å forme kroppen. Dette er et vidt begrep, og selv om det kan høres overflatisk ut er det ingen hemmelighet at mange gutter og jenter trener for å forme kroppen, på en eller annen måte. Derfor vil vi dele vår kunnskap og erfaring med deg, så du får en sunn og god utvikling mot målene dine.

– Silje Bjørnstad – 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg