3 ting jeg sverger til når jeg er forkjølet

Vinteren er en typisk tid for forkjølelse og influensa, og selv om jeg som regel slipper greit unna så har kroppen vært litt pjusk i det siste. Det vil si, vondt i halsen om morgenen, potte-tett 24/7, sånn cirka 100 nyseanfall om dagen og litt sånn trykkende hodepine innimellom. Men det er nok bare en forkjølelse for kroppen kjennes veldig frisk og rask ut ellers. Det går i alle fall ikke utover energinivå, hverken jobbmessig eller på trening, så da skal man være fornøyd! 

Men det er særlig tre ting jeg blir ekstra opptatt av å få i meg nok av i sånne perioder. Ting som i alle fall jeg liker å tro har en positiv effekt og som jeg også vet er viktig å få i seg:

1) Masse grønnsaker
Frukt og grønt er sunt og bra kroppen enten man er syk eller ikke. Jeg tror virkelig ikke ikke at en gulrot eller tomat ekstra hjelper så veldig på forkjølelse og influensa der og da, men personlig synes jeg kvikner til når jeg får i meg mer ingefær og hvitløk i sånne perioder. Mulig det bare er placebo, kroppen er jo tross alt et fantastisk maskineri som uansett som regel ordner opp og “fikser sæ sjæl” i løpet av noen dager, og uten tilskudd av det ene eller det andre. Men slik som ingefær og hvitløk er i flere år har blitt sett på som “naturlig medisin” for kroppen, og som hevdes og blant annet hjelpe mot kvalme, mage-tarm-problemer og betennelsesdempende. I tillegg smaker det jo så digg!!!

2) Suppe og te
Med andre ord, masse væske. Mange opplever at varmende te og suppe lindrer vond hals samtidig som de lettere unngår frysninger. Nok vann og væske er uansett viktig for at kroppen skal kunne ta opp og transportere næringsstoffer til cellene. Nok væske er også viktig for å en god fordøyelse. Under omgangssyke og diaré lider man av store væsketap og det er derfor ekstra viktig å drikke nok i en slik sykdomsperiode. Men nok væske er også viktig når man for eksempel har influensa med feber fordi man kanskje svetter mer og blir lettere dehydrert. En dehydrert kropp blir gjerne mer slapp og mer sliten i tillegg til at man kan føle seg svimmer og få vondt i hode. I tillegg liker jeg selv å innebille meg at jeg bare “skyller” ut basiluskene i kroppen om jeg drikker mye når jeg er pjusk – he he. Så her er det bare å fylle på! Det blir gjerne en del hjemmelagde supper – her får man jo væske og bra med grønnsaker i ett og samme måltid.


 

3) Å sørge for et høyt proteininntak
Proteiner har flere livsviktige oppgaver i kroppen og dette næringsstoffet er blant annet med på å bygge opp og vedlikeholde vev i kroppen. I tillegg er proteiner viktig for bygge opp et godt immunforsvar. Kort fortalt, for at kroppen skal komme seg raskest mulig er den avhengig av et tilstrekkelig proteininntak når man er syk eller har en infeksjon. 

Og sånn helt random: følg meg gjerne på Instagram på @silje_bjornstad. 

BNOfCGvj_p0

– Silje Bjørnstad –

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg