Tilbake på skolebenken

Denne helgen var jeg som nevnt på første undervisningshelg i forbindelse med PT-studier gjennom Akademiet for personlig trening. Det er noe jeg har gledet meg så utrolig mye til og allerede etter denne helgen kjenner jeg at jeg har gjort et så riktig valg. Selv er jeg så heldig å få lov til å skrive artikler for AFPT.no, noe som jeg tar som et stort kompliment fordi jeg vet hvor høyt nivå det er på foreleserne, undervisningen og profesjonaliteten til AFPT. 

Den første helgen var det anatomi og fysiologi, samt muskelfysiologi som stod på timeplanen. Det er MYE stoff og jeg kjenner jeg er utrolig glad for at jeg har hatt dette før, nemlig da jeg tok medisin grunnfag i forbindelse med bachelorgraden min i ernæringsfysiologi. Jeg kjenner igjen mye av det jeg har hatt før, men samtidig er det noe som er nytt og noe som er blitt glemt som helt klart har godt av en repetisjon. Annenhver helg frem til juni vil det være undervisning og det er mange og store temaer vi studentene skal igjennom. Personlig Trening er jo nettopp PERSONLIG Trening, og da er det mye som skal kunne læres, forstås og ikke minst brukes i praksis for å kunne tilrettelegge og veilede hver enkelt på en så best tilpasset måte for den og den kunden. Vi er alle forskjellige med ulike mål, vi har ulike metoder for hvordan vi best lærer nye ting, vi kommuniserer forskjellig og så videre. Og dette synes jeg er så utrolig spennende at jeg allerede nå er helt i hundre. Jeg bare er så gira på de neste forelesningene. Jeg er sånn som “vil lære og skjønne alt NÅ” fordi jeg synes det er så interessant og dette er temaer jeg virkelig kan sitte å snakke om i flere timer. Og det tar jeg som et godt tegn. 

BPxr1IOF-xH
Hver undervisningshelg består av, med få unntak, undervisning fredag fra 17-21, lørdag 9-18 og søndag 9-18. Med andre ord er det intensivt og lange dager, men når noe er gøy og interessant flyr tida. Så jeg synes denne første helgen gikk kjempefort. I tillegg er hodet proppa med informasjon, spørsmål og uttrykk som flyter rundt. Da jeg reiste på trening etter forelsning på søndag tok jeg meg selv i å tenke følgende under knebøy-settene: “Nå kontraherer muskelen ved at myosin fester seg på aktin fordi de får ATP  gjennom nervesignal fra hjernen som treffer kontaktpunktet til muskelen, også kjent som synapse, som da får acetylkolin til å depolarisere området og natrium- og kalsiumioner får myosin og aktin til å lage kryssbroer, noe som koster ATP og da gjør ATP til ADP, eller noe sånt” og sånn går nu dagan!!! Jeg skjønner jo allerede nå at man kommer til å bli miljøskadd allerede før man er ferdigutdannet og at han jeg bor sammen med kommer til å bli gæren av treningsteori-snakket mitt, men det er jo bare fordi jeg synes det er så himla spennende og gøy! Jeg har ventet på å ta denne utdannelsen og lære om trening “på ordentlig” i flere år og nå har jeg endelig kommet i gang. 
 
2017 – dette vet jeg kommer til å bli et sabla bra år og vel så det!!! 😀 

Ha en strålende uke!

– Silje Bjørnstad – 
 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg