Matnyhet: Silje tester “4-korngrøt” fra Fjordland

God fredag!

Det er ingen hemmelighet at jeg er stor fan av matnyheter og tidligere denne uken fikk jeg tilsendt en del vareprøver fra ulike produsenter, blant annet Fjordland.

Og blant deres produktnyheter nå i februar finner vi “4-korngrøt”, en grøt laget med 100 % fullkorn av rug, hvete, havre og bygg, og den er uten tilsatt sukker. Grøten kan spises både kald og varm, og kommer i praktisk 2-pakning.

Ingredienser: Helmelk, 13,5 % kornblanding, salt.  (Ja, that´s it!! Det er ikke nødvendigvis slik at “alle” ferdigmatprodukter inneholder lange ingredienslister med “skumle E-stoffer” og andre ukjente ingrediensnavn).

Næringsinnhold per porsjon:
183 kcal
6,5 gram fett
22 gram karbohydrat
7,6 gram protein
0,6 gram salt
2,8 gram kostfiber

Min mening:
Jeg spiste grøten kald rett ifra skålen og synes denne var skikkelig digg! Jeg er generelt veldig glad i grøt og er også glad i å tilsette noen form for søtning, for eksempel bær eller søtningsstoff, men denne grøten var veldig god slik som den var. Den kan nok være litt “rustikk” i smaken for noen, men jeg synes det er positivt at det kommer en grøt på markedet som er en god blanding med den litt søte nøtteaktive havresmaken kombinert med en litt mer rustikk-jordaktig smak av rug og bygg. I tillegg likte jeg godt at grøten har god tyggemotstand og for meg var dette et perfekt mellommåltid som mettet godt til neste hovedmåltid. Ernæringsmessig mener jeg også at grøten har et godt næringsinnhold hvor fullkorn bidrar med langsomme karbohydrater og fiber, du får en god grøtsmak uten tilsatt sukker og porsjonsskålene utgjør en mengde som tilsvarer et smart og praktisk mellommåltid. Denne kan jeg fint kjøpe igjen!

Terningkast 5

Grøten får terningskast 5 fordi jeg synes Havregrøten fra Fjorland er hakket bedre når det gjelder smak, men dette er jo min personlige smaksmening. Jeg er glad i søtsmak og ren havregrøt har rett og slett ha en “mildere og søtere smak”.

Jeg har også testet andre matnyheter som jeg kommer til å skrive mer om i senere innlegg. Blant annet Brunost med sjokoladesmak, nye yoghurtvarianter og ferdigmiddager.

– Silje Bjørnstad –

(Produktet er levert fra Fjordland til meg som vareprøve, men dette innlegget er skrevet på eget intiativ og er ikke et betalt eller avtalt blogginnlegg!)
 

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg