Test av matnyheten “Flow Appelsin”

Som jeg har nevnt tidligere så har det kommet flere matnyheter i butikkene de siste ukene. I går skrev jeg om den nye brunosten med sjokoladesmak fra Synnøve Finden, som jeg ikke var særlig begeistret for (smak er jo individuelt!). En annen matnyhet fra meieriprodusenten er Flow med appelsinsmak og sjokoladebiter. Og som jeg har nevnt tidligere så er jeg veldig svak for kombinasjonen sjokolade&appelsin. Så dette var en deilig smaksopplevelse for mine ganer. Flow er et yoghurtlignende produkt og ifølge Synnøve Finden er dette “produkter man kan nyte med god samvittighet, de er perfekt som mellommåltid, dessert eller en liten belønning.”

Ja, jeg er enig i at Flow-produktene passer fint som dessert eller en liten belønning, men sett fra et ernæringsmessig perspektiv vil jeg nok anbefalt en yoghurtvariant med noe høyere proteininnhold og lavere innhold av tilsatt sukker som mellommåltid. I tillegg har en porsjon Flow Appelsin over dobbelt så høyt kaloriinnhold som for eksempel et porsjonsbeger med Skyr eller Kvarg, faktisk hele 282 kcal ber peger. Sammenlignet med Skyr/Kvarg så bidrar et porsjonsbeger med cirka 130-140 kcal.

Flow Appelsin
Ingredienser: 76,4% Yoghurt (pasteurisert melk, pasteurisert fløte, melkeproteiner, yoghurtkultur), 14,6% appelsinblanding (sukker, appelsinjuicekonsentrat, appelsinskallbiter, stivelse, stabilisator: pektiner, aroma, gulrot ? og eplekonsentrat, surhetsregulerende middel: sitronsyre, kalsiumsitrat, konserveringsmiddel: kaliumsorbat), 9% mørk sjokolade ( 49,5% kakaomasse, sukker, dekstrose, emulgator: soyalecitin)

Næringsinnhold per 100 gram:
171 kcal
10,2 gram fett
14,8 gram karbohydrat
4,7 gram protein
(Ett beger er på 165 gram)

Men når det gjelder smaken så kvalifiserer dette absolutt til en dessertvariant for min del. Deilig og forfriskende appelsinsmak uten at det blir for kunstig som blandes sammen med sjokoladedryss med akkurat passe kombinasjon av sjokoladesødme og mørk-sjokolade-bitterhet. NAM! Yoghurten har også en fin konsistens som hverken er “tørr” eller “for bløt”. Den er herlig kremete og fyldig. Denne kan jeg fint kjøpe igjen, som dessert eller helgekos altså! Som et mellommåltid metter dette for dårlig for min mage og jeg er ikke enig i at dette skal brukes som et mellommåltid på farten. Dette er en kose-seg-yoghurt. Så Flow Appelsin får derfor litt minus på grunn av dette samt at det også trekker litt ned at produktet har et relativt høyt kcal-innhold per enhet sammenlignet med lignende varianter på markedet. 

Alt i alt: Terningkast 5
 

– Silje Bjørnstad –

(Produktet er levert fra Synnøve Finden til meg som vareprøve, men dette innlegget er skrevet på eget intiativ og er ikke et betalt eller avtalt blogginnlegg!)

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg