Endelig 100 kilo!

Jeg hadde to konkrete treningsmål for 2017 som skulle være hovedpri etter nyttår:
– Å klare 60 kilo i benkpress
– Å klare 100 kilo i knebøy

60 kilo i benkpress tok jeg i januar, og jeg tok også 62,5 kilo etter dette i februar. Når det gjelder 100 kilo i knebøy har jeg trengt lenger tid. Men i dag gikk det for pokker!!!

BRswwu3hld5

De 6 siste ukene har jeg konsekvent trent Smolov Jr, et program som er kjent for å gi boost og styrkeøkning i særlig knebøy og benkpress, men det har kosta også. Det er noen ganske heavy økninger fra økt til økt, og fra uke til uke, og i tillegg til treningen så skal man spise nok, ha bra restitusjon og nok søvn. Dette er jo faktorer som er viktige uansett når det gjelder treningsresulater og framgang. Men personlig har jeg merket at jeg har blitt sliten på en helt annen måte når jeg har trent Smolov Jr, særlig de par siste ukene. Jeg har vært mer sulten og jeg har vært stuptrøtt midt på dagen, og stuptrøtt igjen tidligere på kvelden enn det jeg har vært tidligere. Jeg har sovet minst 9-10 timer tung søvn hver natt. For all del, det kan jo ha vært helt tilfeldig, og jeg klager ikke heller, for kroppen har i alle fall fått den søvnen den har trengt (Dette er jo en av fordelene med hjemmekontor også vettu 😉 ) I tillegg har jeg droppa så godt som all annen beintrening når jeg har trent Smolov Jr. Jeg har kjørt noen sett med rygghev og de ukentlige settene i markløft (jeg trener tung markløft en gang i uken), men utenom det har det heller vært lite av utfallsvarianter, leg curl, utspark, step-up, hipthrust etc.

Poenget mitt er (nok en gang); Prioriter det du vil bli bedre på.

Når det gjelder Smolov Jr og antall sett og repetisjoner så er det enkelt forklart 4 dager bestående av:
6settx6reps, 7settx5reps, 8settx4reps, 10settx3reps i 3 uker med ukentlige økninger. Jeg vil ikke anbefale nybegynnere å teste ut dette, her snakker vi mye volum og mye tung trening.

 

Uansett så har jeg så klart ikke droppa overkroppstrening selv om jeg har trent Smolov Jr for å øke i knebøy! Jeg har kjørt en form for 2-splitt med underkroppstrening+overkroppstrening. Og det går ganske greit med styrkeøkningen for overkroppen også. I går tok jeg for eksempel 3 sett med 4 reps med 20 kilo ekstra i chins, og 4 sett med 7-ere på 27,5 kilo ekstra i dips.

Styrketrening ass!!!! Det gir meg så enorm stor mestringsfølelse, glede og energi!

Nå er jeg klar for en helg på skogsturer, hunder og avslapping. Jeg skal nemlig hjem til Finnskogen og det blir veldig deilig.

– Silje Bjørnstad –

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg