Dette har jeg ikke gjort på flere måneder

Det er ingen hemmelighet at jeg er glad i styrketrening, og spesielt tung styrketrening med lange pauser, tunge vekter og få repetisjoner. Derfor har jeg så godt av å av og til pumpe løs med høyreps og ikke minst trene kondisjon med noe høyere intensitet enn bare “gåturer” som øker både puls og pustefrekvens! Med tanke på at 100-kilo-i-knebøy har vært målet de siste månedene så har ikke akkurat det å bruke beina til løping vært førstepri, men nå som det løftet er blitt gjennomført så er jeg så klar for å virkelig komme i gang med litt mer kondisjonstrening igjen. Og i dag tok jeg den første intervalløkten på flere måneder! Siste løpeøkt var faktisk i romjulen.

Selv om jeg ikke løp i flere timer eller gjennomførte noe milelangt løp så er det virkelig noe eget med den “runners-high-følelsen”.

Lengre joggeturer liker jeg å ta ute i skog og mark, mens når det er snakk om innendørs løping er det intervaller som gjelder. I dag ble det pyramideintervaller bygget opp på følgende måte:
5 minutter oppvarming- rask gange
Pyramide-intervaller:
30 sekunder løp – 15 sekunder pause
40 sekunder løp – 20 sekunder pause
50 sekunder løp – 25 sekunder pause
1 minutt løp – 30 sekunder pause
1,15 minutt løp – 30 sekunder pause
1,30 minutt løp – 30 sekunder pause
1,15 minutt løp – 30 sekunder pause
1 minutt løp – 30 sekunder pause
50 sekunder løp – 25 sekunder pause
40 sekunder løp – 20 sekunder pause
30 sekunder løp
2 minutter nedtrapping (Jeg går hjem fra trening også, så det blir også en form for “å roe ned pulsen”.)
(Jeg løp på 3 prosent stigning og øker hastigheten med 0,1 – 0,2 for hvert nye drag)


(Åh, det slitne og svette trynet da! Hahaha!)

Intervaller ass – En rask og effektiv måte å bevege kroppen på, og så slitsomt og så utrolig digg på samme tid! Det blir i alle fall mer fart på beina fremover nå som våren er her!

Ha en fin søndag 🙂

– Silje Bjørnstad –
 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg