Fitness, forskning og spiseforstyrrelser

Yes, det ble en overskrift med “godt og blandet” for å si det sånn, men det er snakk om “godt og blandet” med en god dose viktighet for å si det mildt.

Først og fremst så lovte jeg Therese Fostervold Mathisen, (Ph.d-stipendiat ved Norges Idrettshøgskole og ernæringsfysiolog), om å dele tips til et seminar som har fått navnet “Helsefokus mot sin hensikt – når det blir for mye av det gode” arrangert av “Norsk Selskap for Spiseforstyrrelser”. Målgruppen er helsepersonell, treningsbransjen, lærere og journalister og seminaret arrangeres 24.april klokken 10-17. Temaer som blir tatt opp er blant annet fitness, trenddietter, trening i forbindelse med spiseforstyrrelser etc.

For mer informasjon og detaljert program se her.

Så vet jeg at samme dame er i gang med forskning på fitnessjenter versus generelt aktive kvinner, og at hensikten med studien er å undersøke helseeffekter hos disse kvinnene. De søker både aktive fitnessutøvere og aktive, mosjonerende jenter.

Les mer om dette her.

Jeg så også at Therese nylig delte følgende status på Facebook:
Er du ei normal dame (!) i alderen 18-35 år, med BMI mellom 18,5 og 30, og mosjonerer ett par ganger i uka? Da kunne jeg tenket meg å tilby deg en liten helsescreening i Oslo, mot at du stiller opp som kontrollperson i en liten studie vi gjør ved NIH! (Unntak: gravid, spesifikke sykdommer, jobber som personlig trener)

Kontakt: [email protected]

Så hvis du er interessert i å vite mer om blant annet hvilestoffskiftet ditt og få gratis måling av beintetthet, samt annen helserelatert informasjon og kunnskap om kroppen din, så send en mail til Therese da vel! 🙂

Forskning er viktig, og ikke minst interessant og gøy! Selv er jeg prøvekanin for måling av hvilestoffskiftet og DXA-scan på Norges Idrettshøgskole to dager denne uken.

Jeg er ikke en av deltakerne som skal være med i studien, men jeg er en testperson for utstyr og metoder som eventuelt skal brukes i studien.Så da får jeg blant annet vite mer om min kroppssammensetningm fettprosent, fettfri masse og hvilestoffskiftet for å nevne noe.

Ellers så er “treplanke-sesongen” endelig i gang for min del 😉 (LES: utendørs-jogge-i-skogen-sesongen-2017)

Så nå blir det (forhåpentligvis) litt flere utendørs treningsøkter og gå-jogge-løpe-turer i skogen fremover i vårsola!

– Silje Bjørnstad –

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg