Det som ikke skal skje, har skjedd

For en fantastisk avslappende helg det har vært! Dette gjorde godt for både kropp og sinn, og alt har bare vært så herlig!!! Topptur i upåklagelige forhold, perfekt selskap og en hytte som bare var helt drøy med tanke på både utsikt, inventar og atmosfære. Når man ser at hytta man skal være på de neste par nettene heter “Idyll” så er liksom lista lagt – og det leverte så til de grader!!!

Men, karma is a bitch, for når jeg først tar fri får jeg tydeligvis svi for det også. For da jeg kom hjem søndag ettermiddag og skulle sette meg ned med macen og jobbe litt, så ville ikke laptopen fra 2012 skru seg på. Et blinkende spørsmålstegn var det som kom frem, og long story short; et kjapt googlesøk resulterte i en forståelse av at “harddisken er klikk”, noe som igjen førte til en ukontrollerbar skjelving i hele kroppen. Jeg ble ekstremt kvalm og jeg måtte brekke meg flere ganger over toalettskåla. Det er slik kroppen min reagerer når jeg virkelig får en dårlig følelse inni meg – og nå var det virkelig noe på gang som jeg ikke likte…  

Så ringte jeg Apple teknisk kundeservice, og etter å ha forsøkt cirka 20 ulike “livredningsforsøk og håp om back-up-løsnng”  så er det bare å konkludere med at “harddisken har kollapsa”. Rett og slett. Det betyr; alt jeg hadde på macen er borte. Jeg ble faktisk dårlig nå bare av å skrive den setningen. Den hyggelige Apple-teknikeren på telefonen forklarte at jeg fortsatt har en mulighet til å redde alt som er der ved å betale det han omtalte som “koster flesk”, til firmaer som er eksperter på å redde informasjon og alt som er på macen, men siden han flere ganger understreket at dette er “ganske så dyrt”, så kjenner jeg at det ikke er fristende til å sjekke ut en gang. Macen min har aldri vært syk, jeg har ikke lastet ned noe eller hatt virus eller lignende. Den har aldri fått noen skader, blitt sølt på, falt i gulvet eller lignende. Jeg skal sende den til service da den er under 5 år gammel (Takk Apple for deres 5-års-garanti), så forhåpentligvis vil jeg slippe å måtte betale noe selv her, eventuelt slippe å punge ut for en ny mac. 

Så ok, hva gjør jeg? Jeg har mistet flere tusenvis av dokumenter av tidligere og nålevende artikler, bilder, forelesninger, powerpoint-presentasjoner, kundemaler og mer enn jeg orker å analysere. 

For nei, jeg hadde ikke backup (men jeg tenker jo alltid på det som alle andre….:p ), så her snakker vi om å lære “the hard way”. Så når det er sagt; Nei, det er ikke synd på meg. Og det kunne vært så mye verre. Men det var utrolig dårlig timing det her… For 1.juni er en typisk “innleveringsdag” med bilag, kvitteringer og lignende til regnskapsfører, deadlines for en rekke artikler, det er deadline for innlevering av endelig bok-manus og det er oppstartsdag av flere nye online-klienter.  
Det er sabla mye ekstrajobb som må gjøres nå og det er så dritkjipt å vite at jeg har mistet arbeidsprøver, tidligere artikler, huskelister, gamle forelesninger fra ernæringsstudiet, gamle powerpoint-presentasjoner (har dog en del på minnepenn), og så videre.

Og hva kan jeg gjøre da? Legge meg ned å gråte? Gi blaffen i alle artiklene jeg skal levere innen deadline 1.juni? Sette “stopp” på kundeoppfølginger med matplaner og treningsprogrammer jeg hadde laget til de som har oppstart 1.juni? Nei, det er ikke slik verden fungerer. Jobbhverdagen og livet går videre, og i stedet for å bli frustrert og hjelpesløs så snur jeg om på situasjonen og tenker som følger:
– Takk for at jeg er en journalist som sender sitatsjekk til kildene mine når jeg skriver saker, slik at de artiklene jeg ikke har levert, heldigvis er å finne på mail. Det er faktisk bare 1 artikkel jeg må skrive på nytt, fordi jeg ellers har 5-6 andre artikler sendt ut på mail som jeg kan ta “copy/paste” fra.
– Takk for at jeg har online backup med kundeoppfølginger, og kjipt for meg at jeg ikke hadde registrert alle nye klienter der ennå. For det er jo da en jobb som må gjøres igjen. 
– Takk for at jeg har en regnskapsfører som har oversikt på regnskap og at jeg ikke fører dette selv i excel, og dermed hadde mistet alt.
– Takk for at jeg ikke hadde eksamen og dermed mistet hele eksamensbeskrivelsen min.
– Takk for at Fredrik har en stasjonær PC som jeg kan jobbe på i tiden fremover hvor jeg er uten laptop. Og takk for at Fredrik tar vare på turbilder og lignende.
– Takk for at Susanne har kontroll på bok-manus og det som hører med her, og at vi også har dette på flere mailer i tilfelle noe skulle skje.

Så ja, gratulerer til meg som ikke har tatt back up, men jeg kan i alle fall bruke min erfaring til å minne andre om at det er en smart ting å gjøre, samt at det å sende dokumenter til seg selv etter hvert som du jobber med ulike ting ikke er så dumt i tilfelle det først går gærent – kanskje spesielt nå i disse eksamensperioder. 

Så takk til min egen kropp og hode som gjør at det ikke rabler for meg, men at jeg faktisk bruker dette som ekstra motivasjon til å “ta det lungt”, og bruke timene i døgnet fornuftig. I natt satt jeg oppe til halv fem og var, om jeg får si det sjæl, jævla effektiv og våken. For når man ikke tror man kan bli mer effektiv, så har jeg tydeligvis et ekstragir jeg ikke visste om. Hehe! Så artikler og kundeoppfølginger blir det selvfølgelig uansett. Og mestringsfølelse og jobbglede trumfer trøtte øyne og et oppgitt hode i dag. 

🙂

Og for de som ikke har skjønt poenget her; Ta backup a folkens. ;p

– Silje Bjørnstad – 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg