Trening med minibands – få tips her!

De siste årene har det blitt stadig mer populært å trene med strikk, kanskje særlig med de små strikkene som kalles for “minibands”. Selv bruker jeg minibands i min egen trening – både hjemme og i studio, samt på PT-timer sammen med kunder. Jeg kan for eksempel benytte meg av minibands som en del av oppvarmingen og dermed mest som aktiveringsøvelser for å “vekke” opp muskulaturen som skal jobbe i den kommende treningsøkten. Jeg bruker de også for å hjelpe meg med å bruke mer av stabiliteringsmuskulatur og trene opp koordinasjon i øvelser som glute bridge, knebøy og hip thrust, og jeg bruker de når jeg vil ha en skikkelig finisher med ekstra fokus på å fyre opp gluteus-muskulatur i slutten av en ben- og rumpeøkt. Jeg har også flere ganger fått trent hele kroppen med hjelp av minibands i forbindelse med hjemmetrening hvor jeg har brukt stuegulvet som treningsstudio.


(FOTO: Kristian Jøraandstad)

Minibands blir også hyppig brukt av behandlere i forbindelse med for eksempel rehabtrening – jeg har jo selv brukt minibands for å styrke stabiliseringsmuskulatur rundt det ene kneet mitt det siste halvåret i forbindelse med mye knesmerter og løping tidligere vår- og sommersesonger, og disse smertene har jeg faktisk ikke kjent noe til i år! Så jeg liker i alle fall å tro at denne type trening har hatt en positiv effekt for min egen del.

Med andre ord er det MYE du kan gjøre med minibands og dette er også treningsutstyr som tar minimalt med plass! Disse små strikkene er perfekte å ha i gymbagen eller i reisekofferten når du skal på ferie eller på hytta.

Når du bruker strikkene til å utføre for eksempel sidekicks så vil du oppleve større motstand jo lenger ned du plasserer strikken. Det vil si at det er tyngre å utføre sidekicks med strikkene festet på anklene fremfor på knærne. Når du utfører knebøy og hipthrust vil det være noe tyngre med minibands festet like under knærne sammenlignet med like over knærne.

Jeg har i flere år brukt minibands fra Klubben.no.

Strikkene har supergod kvalitet og god holdbarhet, og ikke nok med det – her får du også de beste prisene.

En pakke med 3 minibands med ulik mostand (lett – medium – tung) kan du bestille her til kun 199,-!!! Det er også mulig å kjøpe 10-pakninger med minibands til en pris på 399,- og opp til 499,-.

God helg!
– Silje Bjørnstad –

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg