Jeg setter i gang med gratis gågrupper – bli med!

De fleste av oss er godt klar over at det er lurt med regelmessig fysisk aktivitet. Likevel viser statistikken at kun én av tre klarer å oppfylle Helsedirektoratets minimumsanbefalinger for fysisk aktivitet om minst 150 minutter moderat fysisk aktivitet per uke eller 75 minutter med høy intensitet. Det kan være mange teorier og årsaker til at en såpass stor andel av befolkningen ikke klarer å være i regelmessig fysisk aktivitet Jeg tror at én viktig problemstillig kan være at mange ikke tør å oppsøke et treningssenter for å få hjelp fordi de opplever det som skummelt eller flaut. Noen er kanskje av den oppfatningen at man helst bør være i god form for å gå på et gym, mens andre kanskje føler de ikke har peiling på hvor og hvordan de skal komme i gang, og derfor føler det er tryggest å holde seg unna.

Dette håper jeg nå å kunne gjøre noe med!

De siste årene har det blitt stor interessere for såkalte lavterskel-tilbud som for eksempel gåtimer på tredemølle og gågrupper – hvor målet er å nettopp komme i gang med fysisk aktivtet. Hvert skritt teller og det å regelmessig gå tur gir absolutt flere positive helsegevinser, både fysisk og mentalt.

Nå skal jeg selv sette i gang med egne gågruppe-timer gjennom STERK Helse & Trening hvor jeg arbeider som personlig trener. Fra og med neste uke setter jeg i gang med fast gågruppe-time hver onsdag fremover klokken 11:00. Vi går en tur sammen på 45-50 minutter i Løren-området hvor målet er å oppleve en hyggelig opplevelse av fysisk aktivitet og gåglede sammen med andre. Oppmøtested er Løren-parken, eller kom til STERK Helse og Trening 10:50 hvis du er usikker på hvor Løren-parken er. Det er ikke noe krav til noe spesielt tempo, utstyr eller bakker/stigninger som skal bestiges i løpet av turen. Dette er GÅTUR tilpasses gruppens utgangspunkt og ønske.

Ses vi til første gågruppe onsdag 11.april – klokken 11 på Løren? Spre ordet og bli med da vel!

I løpet av april vil det også bli satt opp en gågruppe-time på mandager klokken 18, mer info kommer når oppstartsdato er spikret her.

Har du spørsmål om gågruppe-tiltaket så send en mail til [email protected]

Jeg selv er veldig glad i å gå turer, både i skog og i fjellet, og har personlig mål om å gå minst 10.000 skritt hver dag. 10.000 skritt hver dag er ikke nødvendigvis det “riktige” eller mest realistiske målet for alle, men alle monner drar – og det å gå tur vil ikke bare bidra til å samle skritt, men du får et lite avbrekk fra eventuelt hverdagsstress og stillesitting.

JEG GLEDER MEG OG HEIA HVERDAGSAKTIVITET!

– Silje Bjørnstad –

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

Siste innlegg