8 gode basisvarer du bør ha på kjøkkenet

Det er absolutt smart med et lite lager med gode basisvarer tilgjengelig hjemme. Da kan du enkelt lage et godt måltid uten å måtte handle først. Det blir lettere å spise sunt og samtidig sparer du tid og penger, fordi du slipper å dra på butikken hver dag og kanskje unngår en del impulskjøp. Nøkkelen til et godt basislager er at ingrediensene kan brukes som utgangspunkt i en rekke ulike retter og som du spiser ofte, og at mange av dem har relativt lang holdbarhet.

Her får du tips til 8 smarte basisvarer som gir deg mye god næring for pengene:

Havregryn
Havregryn kan brukes til så mye mer enn å lage havregrøt. Disse næringsrike grynene egner seg blant annet godt til å lage sunnere varianter av både vafler og pannekaker. I tillegg kan du lage havremel av havregryn. Erstatt noe av det tradisjonelle hvetemelet i pizzadeig og ulike typer bakst for å få et mer næringsrikt og mettende resultat. Ristede havregryn passer ypperlig som crunchy topping på for eksempel en skål med fruktsalat.

Grønnsaker
De fleste av oss har uansett godt av å spise mer grønnsaker. I tillegg vil tallerkenen din også se mer fargerik og fristende ut med grønnsaker. Gjør det til en vane å inkludere noe grønt i alle måltidene dine. Husk at frosne grønnsaker er like næringsrike som ferske, så ha gjerne både ferske og fryste grønnsaker tilgjengelig på kjøkkenet.

Egg
Egg er en skikkelig næringsbombe som blant annet bidrar med fullverdig protein. Ulike eggeretter fungerer perfekt både til frokost, lunsj og middag, eller når du bare trenger noe som er raskt å lage. Egg er også en viktig ingrediens i mange andre retter og matvaren har lang holdbarhet.

Hermetiske tomater
Her har du en super basisvare til matlagingen! Med denne matvaren kan du enkelt lage tomatsaus til pizza- og pastaretter, hjemmelaget tomatsuppe og ratatouille. Kjøp gjerne flere ulike varianter slik at du har et lite lager med forskjellige smaker. Visste du forresten at hermetiske tomater faktisk teller som en grønnsak i anbefalingen «5 om dagen»?

Lomper
Lompepakker tar minimalt med plass på kjøkkenet ditt og kan brukes til så mangt. Lomper egner seg godt som både til lunsj, middag og mellommåltider. Er du opptatt av å spare kalorier vil det være smart å bytte ut for eksempel tacolefser, pastaplater i lasagne og tradisjonell pizzabunn med nettopp lomper. Noen lomper sammen med for eksempel magert kjøttpålegg eller makrell i tomat er et kjapt og sunt måltid når du trenger noe kjapt. 

Frukt og bær
Frukt og bær har en naturlig søtsmak i tillegg til at det bidrar med vitaminer og fiber. Disse søte vitaminbombene egner seg godt som en liten dessert etter middagen, eller som et mer kalorivennlig alternativ når søtsuget kommer. Da kan du for eksempel lage deg en frisk smoothie eller hjemmelaget bærsorbét. Husk også at fruktbiter og ulike typer bær passer perfekt som topping på grøt og lignende.

Sitrusfrukter
Vann er og blir den beste tørstedrikken, men synes du vanlig vann ofte blir kjedelig så vit at sitrusfrukter som sitron og appelsin passer godt som smakstilsetting! I tillegg så er litt saft fra sitron eller lime perfekt som mager dressing på fisk- og kjøttretter og i salater.

Kvarg/kesam
En annen matvare som egner seg godt som mager dressingvariant er kesam. Kesam er i tillegg rik på proteiner og et godt alternativ når du trenger noe enkelt og næringsrikt på kort tid. Tilsett noen biter med frukt og bær, og gjerne noen hakkede nøtter, og du har et kosemåltid som både metter og gir deg god næring uten at det er en kaloribombe.

(FOTO: Ann Kristin Engebakken)

TIPS: Slik spiser du billig og sunt
– Se etter tilbudsvarer og bruk de billigste merkevarene i basismatvaregruppen.
– Følg sesongene når det gjelder frukt og grønt.
– Bruk restematen som niste dagen etter, eller bruk det i nye retter som for eksempel omelett eller gryteretter. Rester kan også egne seg som kveldsmat eller fryses.
– Det er mye godt og sunt i hermetikkhyllen. I tillegg til hermetiske tomater finner du også tunfisk, makrell i tomat og belgfrukter som også er gode basisvarer.

TIPS: Planlegg!
Sett opp et budsjett på hvor mye du skal bruke på mat hver uke og hold det til dette. Lag gjerne også en middagsplan for den kommende uken. Da er det større sjanse for at du unngår dyre og usunne impulskjøp.

– Silje Bjørnstad –

 

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

Siste innlegg