2 CrossFit-økter du kan teste ut

Hallo søndag og 1.påskedag, og da nærmer det seg slutten på årets påskeferie. Jeg kom tilbake fra fjellet på fredag og har siden da blant annet kost meg med litt styrketrening, jobbings og pakking. Neste uke skal jeg jo faktisk flytte (!!! tiden går så fort!) og av erfaring så har man alltid mer enn det man tror, så her er både bagger, pappesker og poser i full gang med å bli fylt opp for å si det mildt.

Men apropos styrketrening; jeg kjørte en CrossFit-økt i går som het “The Seven” som har gjort meg helt latterlig støl i særlig triceps, øvre del av rygg og skuldre. Altså, det kjennes ut som jeg har blitt mørbanka, men på en bra måte, hehe! Nå trener jo ikke jeg CrossFit-økter særlig regelmessig, så det blir en litt annen type treningspåkjenning enn det jeg er vant til for å si det sånn, og da er det jo ikke rart at man kjenner man har gjort “noe annerledes”.

Uansett, jeg tok meg god tid og skalerte ned thrusters til 30 kg (opprinnelig står det 42,5 kg for kvinner, men da hadde jeg mest sannsynlig blitt skada før jeg hadde kommet til runde 2, for det er altfor tungt for ei som ikke trener thrusers til vanlig).

Hvis du er gira på å teste ut økten så er dette “The Seven”:

7 runder av følgende øvelser:
7 handstand push-ups
7 reps thrusters @30 kg (opprinnelig 42,5 kg for kvinner og 60 kg for menn)
7 knees to elbows
7 reps deadlift @75 kg (110 kg for menn)
7 burpees
7 kettlebell swings @24kg (32 kg for menn)
7 pullups

Det er så deilig å bare ha økta klar når man egentlig ikke aner hva man skal trene eller hva man har lyst til, og i går var en slik dag. Da kan ulike CrossFit-økter funke ganske fint for min del, og det hjelper naturligvis å ha kollegaer og venner som slenger seg på økten også.

Og når vi snakker om CrossFit – i dag hadde jeg en gruppetime på STERK som nettopp er inspirert av CrossFit og jeg hadde satt opp en team-økt hvor man er to personer som jobber sammen for å gjennomføre følgende øvelser og repetisjoner:
100 airsquats
50 pushups
100 KB swing
50 box jumps
100 roing i ringer
50 american situps
100 gående utfall (utføres i armkrok – 50 steg på hvert bein = 100 reps totalt)
50 burpees
Timecap: 35 minutter

Her jobber man altså to og to sammen hvor man skal gjennomføre de oppsatte repetisjonene på hver øvelse før man bytter øvelse og jobber seg igjennom de oppsatte repetisjonene her. En jobber mens den andre har pause. Dere blir selv enige om hvordan man deler opp repetisjonene og hvor mange hver av dere skal ta om gangen.

God trening!

– Silje Bjørnstad –

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg