3 markløftvarianter med kettlebell

Da var det torsdag og etter 3 lange jobbdager hvor jeg har reist 8-9-tiden om morgenen og kommet hjem rundt 21:30 så var det utrolig digg å kunne starte denne dagen med litt roligere tempo. Både i dag og i morgen er det hjemmekontor-modus, noe som passer meg fint.

I går ble det blant annen en times fotoshoot med VG Vektklubb for å ta bilder til en sak jeg har skrevet som kommer i Vektklubb-magasinet i januar. Det tror jeg ble ordentlig bra for her rigga fotografen opp både lamper og skjermer for å få optimalt lys og så bra bilder som mulig. Jeg elsker når ting gjøres skikkelig! 😀

Det blir en liten tur til STERK i dag også, for å ha et par PT-timer + en bedriftstime, samt at jeg selv har planer om å trene litt. Og hvis du har planer om å ta en styrkeøkt i løpet av de neste dagene så kan du jo kanskje teste noen av disse markløft-variantene med kettlebells?

Markløft utføres ofte med stang, men du kan også fint variere med kettlebell som variasjon og hvis alle vektstengene er opptatt i typisk “prime time”.

Her viser jeg 3 ulike varianter som alle trener både rumpe, lår og ryggstrekkerne, men på grunn av litt ulik plassering med føttene på de forskjellige variantene så vil du for eksempel bruke litt mer av blant annet bakside lår og rumpe i rumensk markløft og litt mer av innside og forside lår i sumomarkløft. Prøv deg litt frem og husk at du fint kan trene med to kuler hvis én blir for lett i de to første øvelsene som jeg viser her:

View this post on Instagram

👆 Tips til 3 markløft-varianter med kettlebell: 1) Rumensk markløft – fokuser på å ta ut mesteparten av bevegelsen i hofta samtidig som du holder en sterk, nøytral rygg. Her jobber du ekstra godt med bakside lår og sete. 2) Sumomarkløft – her jobber du godt med både lår (bakside, innside, fremside) og sete. Denne varianten kan opplevelses som mer skånsom for korsryggen. 3) Koffert-markløft – en variant som setter større krav til kjernemusklene for å klare stabile løft. Lat som du skal løfte opp en tung koffert ved å bruke musklene i både lår, sete og rygg, og ikke minst kjernen. God trening!😁 #shapeupnorge #vgvektklubb #proteinfabrikken #treningsglede #markløft #kettlebells #personligtrener

A post shared by Silje Bjørnstad (@silje_bjornstad) on

God trening!
– Silje Bjørnstad –

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg