3 tips for å komme seg UT i frisk luft

Hei søndag!
Min helg har vært både sosial og effektiv, på en avslappende måte. Helgen startet som vanlig med hjemmekontor på fredag før jeg deretter ryddet og vasket leiligheten, i tillegg til at jeg pakket ned sommersko og sommertøy og fant frem vintergarderoben. Temperaturene kryper sakte, men sikkert nærmere mot minus-siden, og det er mildt sagt FRISKT ute nå for tiden, men likevel så utrolig fint! Resten av kvelden ble brukt til en god blanding av gitarspiling, matlaging og TV-titting i sofaen.

Lørdagen startet med en morgentur i skogen, og så ble det en treningsøkt med ei venninne på STERK, og deretter et besøk til Fornebu hvor en annen venninne har bosattt seg. På kvelden dumpa jeg ned i sofaen igjen.

Nå er det blitt søndag og jeg har vært ute i skogen med en nydelig høstsol og fantastiske høstfarger.

Jeg er jo virkelig ikke fan av at det blir kaldere og mørkere ute når det går mot vinter, men slike høstdager som det har vært de siste dagene er helt innafor! Jeg vet og forstår godt at ikke alle synes det er like lett å komme seg ut til tross for fine farger og godt vær, så her er 3 tips som jeg håper kan gi en liten motivasjonsboost:

1) Ha en avtale med deg selv på forhånd
Bestem deg dagen før at klokka “X” neste dag, da skal du ut og ha gjerne en plan på hvor du skal gå. Da slipper du å bruke tid og energi på å “lure på” om du skal ut, når du skal ut, og hvor du skal. Du trenger absolutt ikke å avgjøre hvor lang tur du skal gå eller jogge – bare sett på deg sko og utetøy, og KOM DEG UT! Du vil ikke angre!

2) Sett på musikk eller en podcast
Når jeg går tur pleier jeg som regel å høre på podcast eller låter som jeg vet gir meg en god følelse og som gjør at jeg “kvikner til”. Så ta på deg høretelefoner, start å beveg på kroppen og så vil du etter kort tid merke at beina mer eller mindre går av seg selv i det tempoet som passer deg.

3) Sett pris på at du faktisk har mulighet til å gå tur!
Det er faktisk ikke en selvfølge for alle at man bare kan gå ut og nyte frisk luft. Sett pris på at du faktisk har en kropp som kan gå og bevege på seg, og behandle deg selv og kroppen din slik du fortjener – det er jo så mange gode grunner til å gå tur! Du frigjør endorfiner (som får deg til å føle deg mer vel og gir deg overskudd for å nevne noe), du får frisk luft og D-vitamin fra sollyset, du kan nyte synet av den unike og flotte naturen vi har her i Norge, og du bidrar til at du får en rekke positive helseeffekter, både fysisk og pskyisk. Alt dette er i tillegg helt gratis!

 

Nå på høsten kan det forresten være litt vanskelig å vite hvordan man skal kle seg, men et enkelt lite råd som du kan bruke som utgangspunkt er: “tenk at du skal fryse med en gang du går ut og i begynnelsen av turen”.

GOD TUR!

– Silje Bjørnstad –

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg