3 tips til quick-fix-økter

God mandag!

Jeg startet mandagen med en kjapp og effektiv treningsøkt, og for å si det sånn; når JEG trener før 8 om morgenen så skal jeg ha en relativ fullstappet timeplan. Men fy søren hvor deilig det er å ha det gjort! For min del trives jeg aller best med å trene en gang mellom 10 og 14, og dette får jeg også ofte til fordi jeg har en såpass fleksibel arbeidsdag, men enkelte dager er det mye som skjer slik at jeg smeller til med en morgenøkt.

Jeg har alltid en plan for den kommende treningsuken når det starter en ny uke. For å slippe å tenke på hva jeg faktisk skal gjøre på de ulike øktene så har jeg som regel allerede en viss peiling på hvilke øvelser, sett og repetisjoner jeg skal gjennomføre. Dette tilpasser jeg basert utifra cirka-tid jeg har tilgjengelig/cirka-tid jeg ønsker å bruke på økten, i tillegg til at jeg forsøker å ha en viss form for variasjon som kombinerer både styrketrening og kondisjonsøkter.

I dag hadde jeg 30 minutter til rådighet og da hadde jeg følgende økt klar:
500 meter jogg/løp
100 knebøy
100 kettlebell swings
100 gående utfall (50 på hvert bein)
500 meter jogg/løp

Jeg kjørte relativt lette vekter på styrkeøvelsene, slik at jeg ikke skulle bruke for lang tid, og jeg delte det opp med 5 sett x 20 reps på knebøy, kettlebell swings og utfall.

En annen quick fix økt jeg gjorde i forrige uke var 3 runder med følgende øvelser (fullkroppsøkt):
12 kettlebell swings
12 roing i stang
12+12 bulgarske splittbøy
12 militærpress

Og et siste tips er en overkroppsøkt som tok meg maks 30 minutter:
A1) 4×10 chins
A2) 4×10 smale pushups
B1) 4×10 roing i slynger
B2) 4×10 eksplosive pushups
B3) 4×10 dips på benk

Så ikke tenk så komplisert, vit at litt er bedre enn ingenting, se muligheter og prioriter disse, ha en plan for hva du skal gjøre og bare kjør på.

– Silje Bjørnstad –

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg