4 fullkroppsøkter med baseøvelser

Hei tirsdag!
I dag våknet jeg med følelsen av å være uthvilt, etter 9 timers uavbrutt søvn – hallelujah så deilig! Og jeg vet jeg er heldig som har muligheten til å gjøre det på en tirsdag. I dag består dagen av bedriftstime og PT-timer, men jeg begynner ikke før 13 og kan derfor bare nyte en rolig formiddag.

Jeg har også planer om å få inn en god styrkeøkt, og har bedt en kollega om å lage en økt for meg.

Men her kommer et tips fra meg om en fullkroppsøkt jeg kjørte forrige uke. Alternativ til chins er nedtrekk i apparat. Og synes du bulgarsk splittbøy er utfordrende kan du utføre øvelsen med begge bein på bakken, eller gjør utfall bakover eller gående utfall. Push press som trener skuldre kan byttes ut med vanlige skulderpress med manualer. Med andre ord; bruk økta som en inspirasjon til å designe din egen fullkroppsøkt, så har jeg også listet opp 3 alternativer nedenfor med inspo fra min økt.

 

 

Alternativ 1 – fullkroppsøkt:
A1) 3×10 nedtrekk i apparat
A2) 3×10 benpress i apparat
B1) 3×8 markløft-variant (sumo eller klassisk – bruk stang eller kettlebells)
B2) 3×15 pushups (for en enklere variant utføres pushups mot en forhøyning)
C1) 3×15 seteløft
C2) 3×12 sittende skulderpress med manualer
C3) 3×10 roing ringer/slynger

Alternativ 2 – fullkroppsøkt:
A1) 3×12 sittende roing i apparat
A2) 3×10+10 gående utfall
B1) 3×8 hipthrust
B2) 3×10 bryspress i apparat
C1) 3×15 goblet squat (knebøy med kettlebell)
C2) 3×10 sittende skulderpress med manualer
C1) 3×10 nedtrekk i apparat

Alternativ 3 – fullkroppsøkt:
A1) 3×5 chins (med eller uten hjelpestrikk)
A2) 3×10 goblet swuat (knebøy med kettlebell)
B1) 3×8+8 utfall bakover
B2) 3×8 brystpress med manualer
C1) 3×15 kettlebell swings
C2) 3×6+6 enarms skulderpress, stående (utfør alle repetisjonene på én arm før du bytter)
C2) 3×10 roing i ringer/slynger

Jeg er spent på hva jeg får på planen i dag – uansett er det digg å bare få beskjed om hva man skal gjøre, så slipper man å bruke tid og energi på å tenke og styre. En PT trenger også litt PT-hjelp innimellom 😉

– Silje Bjørnstad –

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg