Asdøljuvet – en nydelig naturopplevelse

Tjohei!

Forrige helg tok jeg meg en tur til Asdøltjern og Asdøljuvet i Lier – og denne turen anbefales!

Ifølge ut.no kan man besøke Asdøljuvet fra flere ulike kanter og jeg tok turen fra Asker-siden hvor jeg parkerte på Solli. Dette er en av de lengre variantene (ut.no estimerte turen til 5 timer, men jeg brukte 3 timer i helt ok gangfart), og for en kortere tur kan man parkere nærmere selve juvet og Asdøltjern. Uansett får du følelsen av å rusle rundt i eventyrskog med en helt magisk stemning før du deretter får oppleve en villmarksnatur i selve juvet. Her møter du på både små bruer over elva, foss og kule juvkanter. På “toppen” av elva som følger juvet finner du Asdøltjern – et veldig fint område som bare har en egen ro over seg hvor man for eksempel kan ta seg en liten badepause.

Man kan gå juvet opp og ned, eller du kan gå opp/ned en vei og deretter rundt og opp/ned i skogen og på grusvei tilbake igjen. Denne stien er godt merket, men dog noe bratt i enkelte partier. Tar man seg god tid er det uansett ingenting å frykte.

Med andre ord er det mange muligheter, men en tur til Asdøljuvet er i hvert fall verdt å sjekke ut!

– Silje Bjørnstad –

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg