Basisvarer i mitt kjøleskap

Hei fredag! I dag blir det litt kostholdsprat, for støtt og stadig dukker det opp reklamekampanjer for “revolusjonerende” kosttilskudd og “helsetips og råd” fra profilerte folk i sosiale medier som kun er basert på egne erfaringer (eventuelt som er kjøpt og betalt) og som ikke har noen dokumentert effekt. Og for all del, mye av dette trenger ikke å være feil eller farlig eller galt, men et sunt og variert kosthold trenger ikke å være så komplisert som det ofte kan fremstå som. DET ENKLE ER OG BLIR DET BESTE.

Selv er jeg stor fan av å ha et godt basislager av mat som er naturlig rik på gode næringsstoffer i både kjøleskapet, i kjøkkenskuffen og i fryseren.

Her er noen typiske basisvarer i mitt kjøleskap:

Ikke er det spesielt fancy og ikke er det mat du trenger å lete etter i helsekostbutikker eller bestille på nett. Dette er drivstoff for kroppen som du enkelt og greit finner på en helt vanlig dagligvarebutikk.

– Meieriprodukter bidrar med både jod, kalsium, B-vitaminer og fullverdig protein. Yoghurt og cottage cheese passer perfekt når jeg trenger noe enkelt og raskt. Melk i kaffen har blitt et must.

– Ost er en god kilde til blant annet kalsium, B-vitaminer og fullverdig protein. Særlig brunost er også rik på jod. Jeg bruker ost som både pålegg, snacks, topping på pizza etc.

– Egg bidrar med alle livsnødvendige næringsstoffer unntatt vitamin C. Perfekt som matrett alene (kokt egg, omelett, eggerøre osv), men det er også en viktig ingrediens i mange andre retter.

– Frukt og grønt gir deg flere ulike vitaminer og mineraler, fiber og væske. Jeg prøver å være flink til å spise så mye som jeg bare klarer, både i hovedmåltider og som mellommåltid. J

– Smør og margarin brukes både som stekefett og på brødskiver/lomper. Det hever smaken samtidig som jeg bare generelt har godt av å få i meg mer fett der jeg kan (er en karbojunkie) og jeg får i meg viktige fettløselige vitaminer.

– Hvitløk, sitron/lime, ketchup og tacosaus er ingredienser som enkelt kan bidra med mer smak i maten når man ikke gidder å bruke tid på å lage dressinger og lignende med titalls ingredienser som skal kuttes og finhakkes.

– Kjøttpålegg som kokt skinke og/eller kalkunpålegg – en god kilde til protein, jern, sink, selen og B-vitaminer. Enkelt å bruke i både brødmåltider, som snacks og i varme retter (omelett, ostesmørbrød, lompepizza osv).

Med disse basisvarene alltid tilgjengelig i kjøleskapet kan jeg enkelt lage et godt og sunt måltid uten å måtte stresse til butikken hver dag og bruke penger på unødvendige impulskjøp. Nøkkelen til et godt basislager er at ingrediensene kan brukes som utgangspunkt i mange retter, og gjerne har relativt lang holdbarhet.

– Silje Bjørnstad –

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg