Gårdsbesøk med alpakka-vandring og topptur

Den overskriften der oppsummerer lørdagen min ganske greit og for en fin dag det var!

Først og fremst var det jo fantastisk vær med perfekt turtemperatur, sol og blå himmel slik at det å være utendørs var helt nydelig uansett hva man gjorde. Jeg startet dagen med å besøke Killingmo Gård hvor man kan hilse på alle dyrene som bor der og ikke minst tilbringe tid sammen med de søte alpakkaene. Anbefales! Eierne var så engasjerte og flinke til å forklare og svare på spørsmål, samtidig som de var så rolige og imøtekommende. Jeg lærte masse nytt og kult om alpakka-drift 😀

Jeg husker også at det ble sagt at det å være rundt alpakkaene får deg til å bli så avslappet og roe ned, og gir deg følelsen av “å bare være”, og det kan jeg skrive under på. Det å være sammen med dyr generelt sett for min del er bare så beroligende og deilig, samtidig som det er maks koselig. I tillegg til å gå tur med alpakkaene kunne man hilse på kaniner, marsvin, høner og en fin liten hengebukgris, samt et par ponnier, esel og dverg-esel. Sistnevnte der var kanskje de mest kosete og kontaktsøkende dyrene jeg hilste på i går.

Uansett: en tur til Killingmo Gård i Aurskog anbefales på det varmeste, enten du er barn, ungdom eller voksen.

Senere på dagen ble det topptur til Skreikampen i Eidsvoll kommune (cirka 1 times kjøring fra Oslo). Dette er en relativ enkel tur som gir deg fantastisk utsikt over Mjøsa i tillegg til nydelig terreng. Du kan også stikke innom flere ulike gruver på veien (gå gjerne rundturen) og det er mange flotte utsiktspunkt som du bør svippe innom. Turen er bra skiltet og tar kun 1 time opp til toppen fra parkeringen. Jeg likte denne turen skikkelig godt!

Så, der fikk du to tips til aktiviteter som jeg mener er verdt å sjekke ut hvis du er i nærheten.

– Silje Bjørnstad –

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg