Her fikk jeg meg en overraskelse…

…da jeg testet jodkalkulatoren til Opplysningkontoret for Meieriprodukter: melk.no.

Ifølge resultatet fra denne testen får jeg nemlig i meg bare cirka halvparten av det anbefalte daglige jodinntaket med mitt normale hverdagskosthold.

Jod er et mineral som er viktig hele livet og bidrar blant annet til normal forbrenning av energi i cellene våre. Jod er også viktig for normal vekst og utvikling hos barn.

I kroppen er jod hovedsakelig konsentrert i skjoldbruskkjertelen, og næringsstoffet er avgjørende for normal produksjon av skjoldbruskkjertelhormonene tyroksin (T4) og trijodtyronin (T3). Disse hormonene er viktige for energiomsetningen gjennom hele livet, og for utvikling av hjernen og nervesystemet i fosterlivet og hos barn. Et godt nok inntak av jod er også viktig for ammende og gravide da både mild og moderat jodmangel kan ha negative konsekvenser for barnets utvikling og IQ. Hos voksne, kan jodmangel føre til skjoldbrukskjertelsykdommer som struma (forstørret skjoldbruskkjertel) og lavt stoffskifte (hypotyreose). (Kilde: Helsedirektoratet)

I det norske kostholdet er det fisk (særlig hvit fisk og blandingssprodukter med hvit fisk) og meieriprodukter (melk, yoghurt, cottage cheese, Skyr etc) som er gode og viktige kilder til jod. Andre gode kilder er brunost, gulost og egg for å nevne noe.

I de nordiske anbefalingene anbefales voksne og barn over 10 år å ha et daglig inntak på 150 mikrogram jod. Anbefalingen for gravide er 175 mikrogram jod per dag, og for ammende 200 mikrogram per dag.

Fisk er den beste naturlige jodkilden, spesielt hvit fisk og inneholder om lag 40-90 mikrogram per 100 gram

Kilde: matprat.no

Jeg spiser både egg og meieriprodukter (cottage cheese og gulost) hver dag, men jeg spiser sjeldent fisk (les; aldri) og drikker heller ikke melk (jeg liker melk kjempegodt, men må ha det sammen med noe – for eksempel frokostblanding, grøt, i kaffe osv).

Da jeg fikk resultatet av jodkalkulatoren så ble jeg ordentlig motivert til å gjøre små, men betydningsfulle endringer som enkelt kan bidra til at jeg gjennomsnittlig får i meg nok jod. For jeg kan spise mer av både brunost og bruke mer melk i matlagingen eller i kaffe, og ikke minst: SPISE MER FISK!

Dette er jo matvarer som har flere gode og viktige næringsstoffer som kroppen trenger, og jeg har spesielt godt av å generelt spise mer fisk og å inkludere dette som en ingrediens i kostholdet mitt. Det er smaken av fisk og sjømat jeg virkelig ikke er fan av, men samtidig så har jeg jo heller ikke spist dette såpass mye at jeg bare kan si “nei, dette liker jeg ikke”. Faktisk så er det jo flere gode fiskeretter jeg fint kan spise, bare jeg gidder å lage det.

Så, derfor har jeg nå begynt med melk i kaffen, brunost-skiver som snacks eller som pålegg på brødskiver/lomper og ikke minst; jeg har kjøpt fiskeprodukter til middags.

Jeg må bare presisere at jeg virkelig ikke har noen symptomer på jodmangel her altså, og noen dager spiser man jo mer av noe annet slik at det kan være et høyere inntak av et vitamin eller mineral en dag og motsatt. Men jeg vil jo gjøre mitt beste på å gi kroppen min det som er anbefalt med helt vanlig næringsrik mat – i tillegg til at jeg som nevnt blir motivert til å utfordre meg selv til å øke inntaket av fisk- og fiskeprodukter. Som et annet alternativ kan man også ta kosttilskudd for å dekke sitt anbefalte dagsbehov, men man skal jo heller ikke ha for mye og balanse er et viktig stikkord (og ta gjerne en prat med ernæringsfysiolog/fastlege før du begynner på kosttilskudd). Og når jeg kan gjøre små endringer matmessig for å få et bedre jod-inntak (eller ved behov av noe mer eller mindre av et annet næringsstoff for den saks skyld), så er valget for min del enkelt.

Dette betyr ikke at jeg skal gå fra å spise 0 fiskemiddager eller ikke noe fiskepålegg til 3 fiskemåltider i uken, men jeg skal starte med ett fiskemåltid per uke og da telles både rene fiskefileter, fiskeprodukter og fiskepålegg. Det er hvert fall det mest realistiske utgangspunktet for min del.

Vil du sjekke hvordan det står til med jodinntaket ditt? Ta testen ti Opplysningskontoret for meieriprodukter her. 

– Silje Bjørnstad –

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg