Hjemmelaget fiskegrateng: sunt og kjempegodt!

Denne fiskegratengen tar litt tid å lage, men det er så verdt det når resultatet blir så bra! Så er det jo litt av matkosen også – å ta seg god tid på kjøkkenet når man har mulighet. Men bare for å ha det sagt; dette er ikke en fiskegrateng du smeller sammen klokka 17 på en stresset hverdag og du trenger noe raskt og enkelt. Så vet du.

Fiskegratengen har jeg improvisert frem med utgangspunkt i en oppskrift fra Eyvind Hellstrøm og jeg har blant annet byttet yt poteter med søtpotet og kålrot, samt droppet parmesanost og erstattet dette med vanlig gulost (Norvegia).

Fun fact: jeg er veldig, veldig, veldig lite glad i fisk, men vet jeg burde spise mer av det og da er denne fiskegratengen et godt steg i riktig retning for min del. Jeg tok faktisk å testet denne jodkalkulatoren på melk.no nå nylig og fikk meg en skikkelig overraskelse da jeg så resultatet. Jod-inntaket med det kostholdet jeg har nå dekket bare en tredjedel av det anbefalte dagsbehovet! Jeg skal skrive mer om dette i et senere innlegg, men kort oppsummert så er jo hvit fisk en av de beste jodkildene vi har, og derfor har jeg nå blitt enda mer motivert til å øke fiskeinntaket mitt. Jeg vil heller prøve å øke inntaket med å endre litt på kostholdet mitt fremfor å ta kosttilskudd (selv om det også selvfølgelig er et godt alternativ når maten man spiser ikke bidrar med de anbefalte dagsbehovene av vitaminer og mineraler), og med litt mer hvit fisk så får jeg både mer jod og mange andre gode næringsstoffer samtidig som jeg får variasjon i kostholdet. I tillegg har jeg faktisk økt inntaket av melk og brunost som også er gode kilder til jod. Men mer om det i et annet innlegg og nå tilbake til fiskegratengen!

Til cirka fire porsjoner: 
400-500 gram hvit fisk (opptint)
1 løk
1 hvitløksfedd
3-4 dl melk
2 ss mel
2 ss smør
1/2 kålrot
1/2 søtpotet
2 gulrotter
3 egg
Ca 50 gram revet ost
Salt
1 rundstykke til brødkrum (Evnt 2 skiver loff eller brød)

Skrell grønnsaker, del de opp i cirka like store biter og kok bitene møre i lettsaltet vann. Kok opp melken og trekk fisken i melken i cirka fem minutter. Sil av fisken og ta vare på melken til senere. Smelt smør i en kjele og fres finhakket løk og knust hvitløksfedd. Tilsett litt av den oppvarmede melken i samme kjele sammen med melet og spe videre mens du visper slik at sausen ikke klumper seg.

La sausen småkoke et par minutter. Skill eggeplommene fra eggehvittene og tilsett 3 eggeplommer og revet ost i sausen. Bland inn fisken og grønnsakene (du siler av vannet til grønnsakene først). Stivpisk de 3 eggehvitene og bland forsiktig inn i sausen. Dryss over litt salt og pepper.  Hell alt over i smurt ildfast form og strø over brødsmuler. Stekes i ovnen på 180 grader i cirka 30 minutter.

Enjoy!
– Silje Bjørnstad –

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg