Hjemmetrening under 30 min med tabata-intervaller

God mandag!

Søndagen i går ble en heller veldig rolig dag med mye avslapping i sofaen, og jeg merket at den turen til Stavanger hang fortsatt godt i kroppen. Men frisk luft og litt fysisk aktivitet vet jeg som regel alltid gir meg litt ekstra overskudd og energi, så derfor ble det tur i skogen og en kjapp økt hjemme i stua med tabataintervaller.

Jeg har jo selv gruppetimer med tabata-konseptet 2 ganger i uken på STERK, så derfor er det vinn-vinn med denne treningsformen som hjemmetrening. Da får jeg testet ut ulike øvelseskombinasjoner som jeg selv kan bruke på timene, og jeg vet hvordan det føles ut for deltakerne, i tillegg til at jeg får trent.

En tabata-runde består av 8 intervaller x 20/10. I går ble det 5 ulike kombinasjoner med følgende øvelser:

Nå er det altså blitt mandag, og i skrivende stund sitter jeg på Goodwill-kontoret midt i Oslo sentrum. Her blir det jobbings noen timer før jeg har full PT-timeplan resten av kvelden. Jeg regner med å være hjemme rundt 22:30, og da har jeg vært på farten siden klokka 7. Siden jeg har en såpass tett arbeidsdag med ulike jobber denne mandagen så stod jeg tidlig opp for å rekke en 30 minutters quick-fix-økt før jeg satte meg på T-banen ned til kontoret. Og for å si det sånn; når JEG frivillig setter på vekkerklokka en halvtime tidligere enn nødvendig for å trene, da har jeg en hektisk timeplan. Men jeg vet så inderlig godt at litt er så mye mer enn ingenting, og at jeg vil få så utrolig mye igjen av det å bevege på meg. For ja, det handler om prioriteringer, og et godt eksempel at jeg rekker det jeg vil rekke hvis jeg faktisk gidder og jeg har fått sovet nok.

Økta var planlagt kvelden før, slik at jeg slapp å lure på hvor jeg skulle starte og hva jeg skulle gjøre da jeg først ankom treningssenteret. Med andre ord “ikke tenk, bare gjøre”-modus.
Jeg trente 5 runder med følgende øvelser.
10 knebøy
10 chins
10 markløft
12 pushups
12 kettlebell swings

Ellers teller jeg ned dager til USA – nå merker jeg at jeg virkelig ser frem til å reise bort til varmere temperaturer og mer sol. Det er ingen tvil om at høsten har kommet her til lands, for fy søren hvor surt og kaldt det er blitt.

Ønsker deg en sporty start på en ny uke! 😀

– Silje Bjørnstad –

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg