Jeg tester Sjokolademousse med Sukrin

Hei søndag!

Jeg har hatt en nydelig og avslappende helg med overnattingsbesøk av Lexie og Perle, og når det i tillegg er vårstemning i skogen i januar – da er det bare å nyte!

Men tilbake til overskriften; tidligere i år fikk jeg tilsendt Sukrin Chocolate mousse fra FunksjonellMat og i dag testet jeg denne sjokolademoussen.

1 pose gir 4 porsjoner og pulveret skal bare mikses sammen med 2 dl lettmelk (3-5 minutter), og deretter avkjøles i minst én time i kjøleskap. Med andre ord; superenkelt og kjapt å lage. Man kan også bruke havremelk, soyamelk og lignende – noe som jo er positivt for de som ikke tåler eller ønsker å bruke lettmelk.

Dette skriver FunksjonellMat om produktet:

Sukrin Chocolate mousse er et perfekt alternativ for deg som vil kose deg med en deilig dessert både til hverdag og fest. Moussen har en fyldig smak av sjokolade, og selv om den har lite kalorier, gir den ikke følelsen av en lavkaloridessert – den er mektig, og smaker rett og slett ‘syndig godt’. Moussen kan også tilberedes som iskrem eller brukes som kakefyll.

Les mer om bruksmuligheter og detaljer om næringsinnhold her.

Dette er min dom:
SMAK: Terningkast 5. Jeg synes moussen var overraskende god og fluffy, uten å ha den metalliske ettersmaken av Sukrin som jeg ofte kan kjenne i bakverk og desserter hvor Sukrin er blitt brukt. I tillegg er det en god og mild sjokoladesmak. Konsistensen er også riktig og jeg kan fint velge dette som en hverdagsdessert eller som et smartere alternativ til vanlig sjokolade hvis søtsuget kommer. Derfor terningkast 5 på smak sammenlignet med lignende lavkalori-desserter, men sammenligner jeg det med en tradisjonell sjokolademousse laget med kremfløte og sjokolade som for min del er terningkast 6,  så er det altså fortsatt den ordentlige varianten som kommer på topp når det gjelder smak.

VILLE JEG HA SPIST SUKRIN SJOKOLADEMOUSSE IGJEN? Ja, uten tvil! 🙂

NÆRINGSINNHOLD: Kort oppsummert så er jeg positiv til dessertprodukter som har redusert innhold, eller null prosent, tilsatt sukker, da vi vet at Helsemyndighetene anbefaler å ha et daglig maksinntak av tilsatt sukker. Men bare vit at selv om et produkt markedsføres med “uten tilsatt sukker”, “0 prosent fett” eller lignende, så er ikke det nødvendigvis det samme som at produktet har et lavere kcal-innhold for de som er opptatt av det. Ser man på kcal-innhold per porsjon på denne Sukrin Sjokolademoussen og sammenligner det med 1 porsjon Toro Sjokolademousse er kcal-innholdet relativt likt. Likevel så unngår du jo da en del tilsatt sukker i tillegg til at Sukrin-sjokolademoussen bidrar med noe mer fiber – noe som trekker opp. Sammenligner man Sukrin Sjokolademousse med 1 porsjon tradisjonell sjokolademousse laget med kremfløte og sjokolade så vil du unngå en del kcal, mettet fett og tilsatt sukker ved å velge Sukrin-varianten – noe som kan være gunstig for mange som da vil ha et sjokolademousse-alternativ med færre kcal per porsjon. MEN husk at om et produkt er “sunt” eller ei, kommer som regel alltid an på; mengde, individuelle preferanser, helheten i kostholdet, inntakfrekvens og så videre er alle medvirkende faktorer.

Min balanse? Litt av alt, og alt med måte 😉

– Silje Bjørnstad –

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg