På tide å skifte treningsfokus

Hei tirsdag og ENDELIG blir jeg møtt av sollys og blå himmel! Aaaah, jeg krysser fingre og tær at dette er våren som har kommet og som har bestemt seg for å bli. Og at snøen smelter, det blir bare veier og varmere i været passer meg perfekt for nå endrer jeg på treningsrutinene mine. Jeg er og blir en av de som finner frem løpeskoene når snøen begynner å smelte – og jeg blir mer gira på å komme i gang med jogging igjen.

I løpet av året har jeg en naturlig periodisering av treningen min basert på årstidene. Når høsten og vinteren kommer er det mer naturlig for min del å trene innendørs med tyngre vekter, jeg spiser kanskje litt mer og har rett og slett mer trøkk i kroppen til å løfte tungt. Så i løpet av vintermånedene vil jeg generelt øke styrken, og særlg da gjerne prøve å øke 1 repetisjon maks i baseøvelser som knebøy, markløft og benkpress hvis jeg merker at det er mulig (LES: man har tid og overskudd til å prioritere den tunge treningen som kreves, man spiser og sover bra, er skadefri etc). Jeg har hatt et godt driv i disse øvelsene den siste tiden og for noen uker tilbake ble det ny pers i nettopp knebøy (105 kg), markløft (152,5 kg) og benkpress (63,5 kg). Det er jeg godt fornøyd med, for jeg vet at det tar tid og at det å peake styrkeformen mot en eventuell makstest er avhengig av ting klaffer.

 

Så nå kan jeg med god samvittighet roe ned på de tyngste løftene og heller fokusere på litt lettere belastning og flere repetisjoner samtidig som jeg trapper opp kondisjonstreningen med mer løping. Jeg er jo en av de som bare MÅ ut å løpe når snøen smelter, plussgradene stiger og vårsola titter frem. Denne periodiseringen av treningen min i løpet av året kommer egentlig ganske naturlig uten at jeg tenker så mye over det: Når våren og sommeren kommer så blir det litt lettere vekter på styrketreningen og litt flere repetisjoner i settene i kombinasjon med mer løping (både innendørs og utendørs), mens på høsten og vinteren så blir det gjerne tyngre vekter igjen og færre repetisjoner i kombinasjon med litt høyere energiinntak for å få optimale resultater av trening for maksstyrke. Flere som kjenner seg igjen her?

 

Nå fremover vil jeg legge inn 1-2 kondisjonsøkter i uken, samt forhåpentligvis starte å nyte vårværet med noen lette joggeturer i marka med podcast i øret.  Jeg kommer jo garantert til å fortsette med styrketrening også, det er jo den treningsformen jeg liker aller best, men nå har jeg ingen spesifikke mål om å makse det ene eller det andre. Det blir heller litt mer løpsrelaterte styrkeøvelser som tåhev, ettbeinsøvelser og kjerne.

Våren 2019: JEG ER KLAR!

– Silje Bjørnstad –

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg