Sightseeing i “nabolaget”: Tur til Kjøsterudjuvet

Da var det mandag og en ny uke er i gang! Helgen har vært superfin med en god miks av sosialisering, bading, soling, trening og tur. På lørdag tok jeg og ei venninne turen til Drammen for å gå Kjøsterudjuvet og det er jo en relativ kort kjøretur for en fin dagstur på et nytt og spennende sted. Det er jo sånne ting jeg bare elsker; oppdage og besøke nye, kule steder som man fint kan få til på en dag.

Kjøsterudjuvet i Drammen er 1300 meter lang, høydeforskjell på cirka 250 meter med opptil 50 meter høye vegger.

Hele turen er ifølge ut.no estimert til 5-6 km og anses å være “krevende”, men å gå toppturer i fjellet er hakket mer slitsomt for å si det mildt, så jeg personlig ville ikke ha klassifisert turen som krevende. Ja, det er litt stigning oppover, men du går jo i ditt tempo, så du kan jo egentlig bestemme selv hvor slitsomt du vil gjøre det tenker nå jeg. Jeg og venninnen min tok skogsstien opp og gikk nedi i juvet tilbake igjen – noe som fungerte veldig greit. Det er ordentlig stupbratt ned i juvet når du går på skogsstien oppover, så man skal selvfølgelig ikke gå for nære kanten! Det gir ordentlig sug i magen å titte ned og utover i juvet, også på trygg avstand. I tillegg får du fin utsikt over Drammen underveis i turen og dette var rett og slett bare et ordentlig kult sted. På toppen var det forresten et tjern som man kan bade i – der var det en del folk og det så skikkelig idyllisk ut.

Så, hvis du ikke bor langt unna Drammen og vil gå en litt “annerledes” og spektakulær skogstur; dra på juvvandring i Kjøsterudjuvet! 😀

– Silje Bjørnstad –

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg