Slik jobber du effektivt med hjemmekontor

Hei mandag!

Jeg pleier å starte hver uke på Goodwill med kontorjobbings midt i Oslo sentrum da vi har redaksjons- og planleggingsmøte hver mandag forrmiddag. Men i løpet av uken blir det 1-3 dager med hjemmekontor også, noe jeg trives så utrolig godt med. Det er bare så deilig å kunne stå opp uten å måtte stresse hit og dit, smøre matpakker, slippe eventuell rushtrafikk hit og dit, og rett og slett gå rett fra senga til kontorpulten i morgenkåpa med en kaffekopp i hånda. For meg som har en veldig fleksibel arbeidsdag så setter jeg stor pris på å kunne legge opp arbeidstimene selv når jeg jobber hjemmefra, men det er klart det krever jo en del selvstendighet og “uskrevne arbeidsregler” for å få til en produktiv og effektiv jobbdag. Dette gjelder for så vidt også når man skal ha hjemmedag med eksamenslesing, hjemmeeksamen og lignende.

Så her er 4 tips til hva som kan være smart for å holde fokus på dager med hjemmejobbings:

1) Lag en to-do-liste
Få en oversikt over hva du skal gjøre i løpet av arbeidsdagen. Sett deg noen mål for hvilke arbeidsoppgaver du skal starte med, ferdigstille og lignende. Hvis du leser til eksamen, eller du har hjemmeeksamen, kan det være smart å bestemme deg for hvilke kapitler du skal lese/hvor man sider du skal lese i løpet av den tiden du har satt av til eksamenslesing/eksamensjobbing.

2) Lag en timeplan.
Når du har to-do-listen din klar så lag deg en timeplan hvor du får oversikt over både når du skal starte arbeidsdagen, når du skal ha 10-15 minutters pause, når du skal ha lunsj, når du eventuelt skal ta telefoner og så videre. Selv om jeg som regel skriver ned to-do-lister, så skriver jeg aldri ned en slik type timeplan dag for dag, men jeg har det klart i hodet hva som skal være fokusområder på ulike tidspunkter gjennom arbeidsdagen. Min timeplan for hjemmekontor er også blitt veldig rutinepreget fordi jeg vet hva som funker best for meg. En typisk hjemmekontordag kan se slik ut:
08:00 – frokost og sjekking av mail
09:00 – svarer på mail, setter i gang med dagens viktigste arbeidsoppgaver
10:00-11:00 – kontorpause med bevegelse av noe slag
11:00 – 13:00 – lunsj med mer jobbings
13:00 – 13:30 – luftepause/husarbeid etc for å få tankene litt bort fra jobb
13:30 – 15:30 – når jeg er ferdig avhenger jo av hva slags oppgaver jeg skal bli ferdig med for dagen, hvor mange mailer jeg skal svare på og så videre, men det er sjeldent jeg sitter til lengre enn 15:30 når jeg har hjemmekontor. Har jeg mye på tapeten, eller det kommer noe spontant som jeg må fikse, så hender det at jeg jobber 1-2 timer ekstra senere på kvelden.

Disse tipspunktene er selvfølgelig flytende, men det er i alle fall sånn cirka-estimat på hvordan hjemmekontor-dagen kan se ut.

3) Ta pauser
Det beste med hjemmekontor er at du kan styre både arbeidstid og pauser helt selv. Jeg for min del tar flere pauser med både luftetur, husarbeid og matlaging i løpet av en arbeidsdag – og disse småpausene gjør at jeg arbeider mer effektivt i de bolkene jeg faktisk sitter og jobber. Hvis jeg planlegger at “klokken 13 tar jeg pause og vasker badet”, så slipper jeg å stresse med tanken om at “jeg burde ha vasket badet” når jeg faktisk sitter foran macen. Da har jeg allerede bestemt meg på forhånd for hva som skal være i fokus, og jeg arbeider mye mer effektivt i de bolkene jeg faktisk sitter og jobber.

4) Legg vekk mobilen
Det er nok av ting og tanker som kan forstyrre konsentrasjonen og arbeidseffektiviteten når du sitter hjemme og jobber, men mobilen er kanskje en av de største forstyrrelseselementene du kan ha i nærheten. Har du denne i nærheten er det fort gjort å bli forstyrret av både lys, lyd og varslinger som ikke er relevant til jobben du skal gjøre. Så det beste er rett og slett skru av lyden på mobilen og legg den vekk på et sted du ikke ser den. Dette gjelder også nettbrett og lignende. Og ikke ha facebook og lignende nettsider oppe hvis du som meg sitter og jobber på laptopen.

– Silje Bjørnstad –

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg