Superenkle eltefrie rundstykker

Hei!

Årets påske går mot slutten og de siste dagene har jeg bevisst unngått både sosiale medier, hjemmekontorjobb og korona-nyheter, og kost meg med å være 100 prosent tilstede med feriemodus, spill og gode måltider med et få antall andre personer (som anbefalt fra myndighetene). I tillegg har jeg, i likhet med mange andre, bedre tid på kjøkkenet nå enn det jeg vanligvis har og i dag har jeg lagd kanskje verdens enkleste rundstykker.

Deigen er inspirert av Linda Stuhaug sin oppskrift som du finner her: Eltefrie spelt- og havrerundstykker, men jeg har forenklet ingredienslisten ved å droppe chiafrø og sesamfrø. Dette kan du jo fint tilsette selv hvis du ønsker. Du kan selvfølgelig også bruke andre frø som for eksempel solsikkefrø eller gresskarkjerner etc.

Disse rundstykkene er superenkle å lage både fordi det ikke er mange ingredienser i deigen og du slipper å bruke tid på å stå å elte. Det skal også sies at jeg ikke lot deigen stå å heve så lenge som den originale oppskriften sier, men min erfaring er at dette gikk helt fint – rundstykkene var absolutt både formbare og spisbare etter “bare” 4 timer heving. MEN det anbefales at deigen skal stå i 8-12 timer, ja opptil 20 timer ifølge Linda Stuhaug.

Her er min variant av eltefri rundstykkedeig som ga 11 stk rundstykker:
200 gram hvetemel (kan bruke siktet speltmel)
100 gram havregryn
200 gram havremel
1 ts sukker
1 ts salt
1 ts tørrgjær
5 dl vann fra springen (kaldt/lunket)

Ha alle de tørre ingrediensene i en bolle og bland dette samme før du tilsetter vann. Rør godt sammen og sett over lokk eller dekk til med plast. La deigen stå å heve i 8-12 timer (jeg lot den heve i fire timer, det gikk som nevnt bra det også. Jeg leste nemlig en oppskrift på eltefrie rundstykker fra denne bloggen hvor hevetiden var kun 2 timer og det var ganske like ingredienser i min deig).

Sett ovnen på 250 grader. Etter at deigen er ferdighevet så har du over litt hvetemel både både kjøkkenbenken og på deigen.

Form deigen lett til en jevn “klump” (husk at du ikke skal kna eller elte) som gjør at du enkelt kan skjære opp 10-12 like emner.

Plasser rundstykkene på et brett ikledd bakepapir.

Stek rundstykkene i 15 minutter og la de avkjøles noen minutter før servering. Disse ble supergode!

Visste du forresten at du enkelt kan sjekke grovhetsprosenten på bakst og brød du lager selv med denne grovhetskalkulatoren fra Opplysningskontoret for brød og korn? Her fyller du enkelt inn hva slags type mel du bruker i oppskriften og dermed får du enkelt vite grovheten på baksten. Disse rundstykkene i dette blogginnlegget har 60 prosent grovhet – noe som tilsvarer “grovt” på Brødskalaen.

– Silje Bjørnstad –

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg