Treningstrender 2019: Mindre kroppsfokus og mer helse?

Hei! Tidligere denne uken ble det publisert en artikkel på kk.no hvor jeg og flere andre i treningsbransjen ble spurt om hva vi tror og mener blir de heteste treningstrendene i det nye året.

I saken viser man blant annet til listen til American College of Sports Medicine om treningstrender 2019, som jeg også har blogget om tidligere – les her. 

Her er i hvert fall et utdrag med mine sitater fra kk-saken:

Også Silje Bjørnstad, som er ernæringsrådgiver og personlig trener ved Sterk Helse i Oslo, mener fokuset på helsegevinstene ved trening og det å ha en sterk kropp øker.

– Til tross for at det kanskje kan virke som det ofte er mye snakk om kropp og fysikk knyttet til trening, så er det heller ingen tvil om at bransjen stadig har mer fokus på de fysiske og psykiske helsefordelene med trening og fysisk aktivitet fremfor å fokusere på hvordan man ser ut. Dette er også noe jeg og mine kollegeer ser mer av i jobbhverdagen; at folk forstår at man kan og bør bruke trening som medisin og at det stadig blir satt fokus på viktigheten av helsefordelene man faktisk får fra å være i fysisk aktivitet, sier hun.

Hun viser også til American College of Sports Medicins liste, der bærbar teknologiligger på førsteplass. Listen viser videre at både HIIT-trening og trening med egen kroppsvekt vil fortsette å være stort, og det samme gjelder yoga og gruppetrening.

– Dette er to kjente treningsformer som har vært på markedet i mange år allerede, og særlig de to-tre siste årene har gruppetrening og Yoga hatt en økning. Andre populære treningsformer som fortsatt vil være populært er HIIT og trening med egen kroppsvekt. I en hektisk hverdag vil mange gjerne trene kjapt og effektivt, påpeker Bjørnstad.

Mange ønsker seg eksperthjelp

I tillegg ser hun og kolleger at etterspørselen for personlig trener og individuelt tilrettelagte økter øker, forteller hun.

– Stadig flere vil ha treningsekspertise med spesifikke kompetanseområder. Samtidig setter dette krav til oss trenere om å øke vår treningskunnskap og forståelse innenfor trening, påpeker Bjørnstad.

– Er det noe du selv gleder deg til å prøve ut eller fokusere mer på i 2019?

– Personlig kommer jeg nok til å fortsette og trene slik som jeg gjør i dag, hvor jeg trener det jeg synes er gøy og som bidrar til at jeg når de målene jeg har satt meg, uavhengig av treningstrender, forteller Bjørnstad.

I jobbsammenheng er hun imidletid avhengig av å holde seg oppdatert på det aller nyeste. Bjørnstad jobber både som personlig trener og gruppetreningsinstruktør, og her tas stadig flere teknologiske hjelpemidler i bruk.

– Jeg hører stadig fra medlemmer at det å bruke for eksempel smartklokker og lignende bidrar til å holde motivasjonen oppe og fortsette med gode treningsvaner, og jeg synes det alltid er spennende å følge med på hva som kan bidra til at andre også får gleden av å oppleve de positive tingene trening og fysisk aktivitet bidrar med.

– Silje Bjørnstad –

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg