Treningsutfordring: CrossFit-økta “The Seven”

God onsdag!

I går gjennomførte jeg en kjent økt fra CrossFit-miljøet som har navnet “The Seven”. Økta består av 7 ulike øvelser hvor du skal gjennomføre 7 repetisjoner på hver øvelse – 7 runder totalt. Og jeg synes denne er tøff for både hodet og kropp!

Den opprinnelige økta ser slik ut:
7 handstand push-ups
7 thrusters (61/43 kg)
7 knees-to-elbows
7 markløft (111/75 kg)
7 burpees
7 kettlebell swings (32/24 kg)
7 pullups

Vektene justerer du etter ditt nivå, og jeg måtte selv skalere ned vekten på øvelsen thrusters der jeg kjørte 35 kg. I tillegg måtte jeg gjøre kipping handstand pushups.

 

TIPS: du kan utføre thrusters med kettlebell i stedet for stang, pushups i stedet for handstand pushups og pullups med strikk for en enklere variant. Kjerneøvelsen “knees-to-elbows” kan også endres til en annen kjerneøvelse, for eksempel “ettbens v-ups eller situps”.

Uansett så er dette en økt hvor du får trent både fysisk og mental styrke. Etter runde 4 begynte det å bli seigt for min del, men man kommer seg igjennom og det er jo en så deilig følelse å ha gjennomført. Test den ut og nyt mestringsfølelsen etterpå <3

Eller så kan du selvfølgelig lage din helt egen variant av “The Seven” med sju helt andre øvelser.

For eksempel 7 runder og 7 reps med:
1) Pushups-variant
2) Goblet squat/knebøy
3) Roing i ringer
4) Skulderpress
5) Utfall bakover (7 reps på hvert bein)
6) Airsquats med hopp
7) Bentrekk i slynge (kjerneøvelse)

Ha en sporty onsdag:)

– Silje Bjørnstad –

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg