Snadder aka turkish meat delight!

Det er jo ingen hemmelighet at jeg er opptatt av kosthold og at jeg ELSKER å lage mat. Jeg digger å dille lenge på kjøkkenet og lage mat fra bunnen av slik at jeg vet hva jeg får i meg.

Her kommer en oppskrift på herlige, smaksrike kjøttboller som krever litt tid, men garantert ikke lenger enn 35-40 minutter fra du starter til du sitter klar for å hogge innpå. 🙂 Noe av stasen med mat er jo å tilberede den også.
“Tyrkiske” kjøttboller – 4 porsjoner
400 g karbonadedeig (kjøttdeig kan også brukes om du ikke har noe annet tilgjengelig)
1 egg
1/2 løk
1 ts koriander
1 hvitløksfedd
1 halv chili (Kan kuttes ut hvis du ikke liker det veldig sterkt)
(1/2 ts salt og 1/2 ts pepper om du er keen)
TIPS: Andre krydder du kan bruke er for eks hvitløkspulver, chilipulver i stedet for chili, paprikapulver, det du selv måtte like.
Start med å dele opp kjøttdeigen i en foodprofessor. (Bruk hendene om du ikke har noe annet) Tilsett ett egg og bland sammen i 10-12 sekunder.
Finhakk løk, hvitløk og chili. (Bruker du chili så vær obs på at frøene ikke er nødvendig da dette gjør kjøttbollene megaHOTHOTHOT!)
Tilsett ulike krydderier og bland farsen i ca 15 sekunder til du ser alt har blandet seg.
La farsen hvile en ca 10-12 minutter, denne tiden kan du for eks skjære opp salat, sette på pasta, eller fikse det tilbehøret du måtte ønske til kjøttbollene.

Det ser kanskje ikke så delikat ut, men jeg lover  – de smaker kjempegodt.
Når du skal steke kjøttbollene bruker du en spiseskje og hendene til å forme kjøttbollene.
(Du trenger aldri å bruke smør eller olje når du steker kjøttdeig/karbonadedeig da dette avigr mer enn nok stekefett når du steker det!!!! Det blir bare en kjøttdeigsuppe i masse fett…)
Stek kjøttbollene på middels varme, vend på de av og til. Det er viktig med tålmodighet i denne stekeprosessen. Kjøttbollene er ferdige når de har fått en mørkebrun skorpe. Del en kjøttbolle for å sjekke at den er gjennomstekt og ikke bare kullsorte utenpå og rå inni.
Jeg liker å spise disse kjøttbollene i pitabrød med salat, men dette er selvfølgelig valgfritt. Er du lavkarbo-fan dropper du pitabrødet og lager for eksempel en god salat med kjøttbollene som hovedingrediens eller kanskje sammen med blomkålpure eller ovnsbakte grønnsaker.
TIPS TIL TILBEHØR:
Salat
Grønnsaksspyd
Pasta
Ris
Wrap
Tzatzikisaus
Hjemmelaget mangodressing
Hjemmelaget ketchup/tomatsaus
Kjøttbollene kan selvfølgelig også brukes som en del av et tapasbord.
Det beste med å lage kjøttboller/hamburgere eller lignende, er jo at du selv kan tilpasse hvor sterkt du selv vil ha det. Eksempel: Ønsker du milde kjøttboller kutter du ut chili`n.
(Kjøper du en pakke chili uten å bruke opp alle chiliene kan disse enkelt bare fryses ned til neste gang du trenger det)
– Silje Bjørnstad –
1 kommentar
    1. Skal teste ut en vri av disse nå etter jobb. Gleder meg masse =D
      Chilien holder seg jo fint i kjøleskap i noen uker også. Kjøper altid en hel pose når jeg først handler.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg