Lavkaloridesserter og snacks til under 200 kcal

14.11.2017 - 23:00 Ingen kommentarer

Hola! 

På vektklubb.no kan du nå lese saken: Lavkaloridesserter og snacks til under 200 kcal 

Kort oppsummert får du her mine tips og oppskrifter til sunnere og mer slankevennlig hverdagskos. Husk at hovedmålgruppen til vektklubb.no er folk som har et ønske om å gå ned i vekt slik at artikkelen og ordene som blir brukt også derfor er tilpasset disse leserne. Personlig er jeg jo lite fan av å fokusere på kaloritelling og kalorier generelt i hverdagen, noe som heller ikke trenger å være fokuset selv om man ønsker å gå ned i vekt. Men jeg vet mange av leserne til vektklubb.no er er opptatte av dette, og når målet er å gå ned i vekt handler det i bunn og grunn om å bruke mer energi og kalorier enn det man inntar. For mange vil det derfor være lurt å begrense inntaket av typiske kaloririke produkter som kaker og godteposer, men du trenger ikke nødvendigvis å droppe alt av snacks og søte desserter. Uansett er det lov til å bruke disse oppskriftene og tipsene som inspirasjon til å lage smakfulle alternativer som bidrar med mange gode næringsstoffer fremfor "tomme kalorier". 

Du finner 10 hverdagsdesserter, blant annet sunnere "smågodt", ovnsbakt banan, nicecream og bringebærsorbét for å nevne noe. 

-

Enjoy!

- Silje Bjørnstad - 

Foto: VG Vektklubb / Elisabeth Stigum

Inspo til treningsøkt - tallet er 30!

11.11.2017 - 15:31 Ingen kommentarer

God lørdag! Da var 20-årene forbi og det er bare å ønske mæ sjæl velkommen til 30-årene. I dag fyller jeg nemlig 30 (!) år og feiringen startet allerede i går, fredag kveld, sammen med den beste venninnegjengen og tapasbord, og kaker. Og i ettermiddag blir det familieselskap. Jeg er hjemme på Finnskogen og nyter en fin bursdag med både to- og firbeinte. Tidligere i dag fikk jeg til en bursdagsøkt også, og det "magiske" tallet for den økta måtte jo så klart bli 30.

Så da kjørte jeg:
A1) 3x10 - pullups
A2) 3x30 @30 kilo - knebøy
B1) 3x30 @30 kilo - markløft
B2) 3x10 @30 kilo - good morning
C) 1x30 @ 30 kilo - benkpress
D1) 3x10 @30 kilo - push press
D2 3x10 @30 kilo - foroverbøyd roing
E) 3x10 - pushups


 

Test den ut a vel ;)

Senere ble det også en tur i skogen med Lexie og Perle, og for et fantastisk turvær! Helt blå himmel, frisk luft, høstfarger og solskinn gjennom tretoppene - perfekt!

Men nå er det mer kake som skal spises og godt selskap som skal nytes. Ha en fin lørdag :)

- Silje Bjørnstad -

Ny podcast-episode er publisert!

09.11.2017 - 21:54 Ingen kommentarer

I en ny episode av BedreTrent Podcast har jeg og Susanne intervjuet treningsprofilen Kine Krøs.

Kine har lang erfaring i treningsbransjen og jobber for tiden på Asker Treningssenter. Hun har tidligere konkurrert i både bodyfitness og athletic fitness, mens de siste årene er det crossfit som har blitt prioritert. Den spreke 30-åringen forteller blant annet om treningsformen crossfit, hvordan hun selv trener og spiser, hennes mål med treningen og mye mer!

Jeg og Susanne snakker om egentrening, og avslører tittel og innhold på boka deres som utgis neste år. I tillegg svarer vi på lytterspørsmål om sine tips og råd for å arbeide med online coaching innen trening og kosthold.

Hør episoden her og på iTunes:

Ellers så gleder jeg meg så sykt til helg - jeg skal nemlig hjem til Finnskogen og blant annet feire mæ sjæl (ha det bra 20-årene, hello 30-årene.... #bursdag).
God helg ;)

- Silje Bjørnstad -

Noe nytt? neeeeeh

07.11.2017 - 09:50 Ingen kommentarer

Vel vel vel - ny uke og nytt blogginnlegg ;) Jeg VET det går evigheter mellom hvert innlegg for tiden, men bedre sent enn aldri var det noen som sa en gang. 

Uansett så har det ikke skjedd så veldig mye nytt eller spennende på denne fronten altså. Jobb og trening går som vanlig i hverdagene, mens i helgene er det litt mer sosialisering med venner og familie som prioriteres. De siste helgene har jeg og Fredrik vært på tur til Skaugumåsen samt tatt kravene for idrettsmerke (spenst, hurtighet, utholdenhet og styrke) for å nevne noe, og førstkommende helg skal jeg endelig hjem til Finnskogen. Feiring av min 30-årsdag er det som står på planen, og så skal jeg selvfølgelig nyte fjell skogsluft sammen med vovsene <3

Ellers så nærmer det seg husovertakelse, Syden-ferie, og jul, og ikke minst boklansering etter jul! :D Men det er mye som skal ordnes før den tid, så det er jo det jeg bruker hverdagene til når jeg ikke er på Sterk og jobber som personlig trener. Alt i fra organisering av flytteprosjekt 2017 med leilighet og det hele, artikler som skal leveres, kundeoppfølginger og så videre. 

Kort oppsummert; Travelt og nok å gjøre - LES: alt er som vanlig ;)

- Silje Bjørnstad - 

 

Boka vår: "Slik former du kroppen"

31.10.2017 - 11:33 Ingen kommentarer

Endelig, ENDELIG kan vi avsløre tittel og forside på boka vår som kommer i salg 04.01.2018.

SLIK FORMER DU KROPPEN - MED STYRKETRENING OG KOSTHOLD

Dette er fremsiden vår, som ble ganske så fresh om jeg kan si det selv :D

Her er også en liten sneakpeak av innholdet i boken - og dette er bare en brøkdel av hva vi har å komme med ;) Fy søren jeg gleder meg til denne er i butikk i 04. januar!!!

FORORD:
Interessen for trening, kosthold og helse har utvilsomt eksplodert de siste årene. Mange jenter kommer til oss og sier de ønsker «å komme i form». Med det mener de gjerne å forme kroppen gjennom å stramme opp lårene, få en spretten rumpe og en mer definert mage. Det finnes utallige dietter og treningsprogrammer som påstås å være fasiten på hvordan du former og strammer opp kroppen. Og som en følge av dette florerer det av myter og feilaktig informasjon. Dette er boken for deg som ønsker å forme kroppen gjennom styrketrening og helt vanlig, næringsrik mat. Her deler vi vår kunnskap og erfaring, for å gi deg større utbytte av tiden du legger ned på trening og kosthold og bringe deg nærmere de resultatene du ønsker. Det kan oppleves litt tabubelagt å si høyt at man trener for å endre kroppsfasong. Vi mener at dette bør være greit, ikke minst fordi god helse også omfatter psykisk velvære. Hvis du har det bra når du trener for å forme kroppen, gjør det noe positivt for helsen din. Men dersom tanker om mat og kropp tar overhånd, og adferden blir tvangsmessig, har det ikke lenger noe med helse å gjøre. Det er heller ikke vår intensjon at du skal ende opp i et slikt tankemønster. "Slik former du kroppen" er boken vi selv skulle ønske vi hadde lest da vi begynte å interessere oss for
trening og kosthold. Mange jenter vet ikke alltid hva som skal til for å nå målet sitt, og det er lett å la seg påvirke av alle de «nye og revolusjonerende» metodene man blir eksponert for gjennom medier og markedskrefter. I denne boken vil vi lære deg helt basis styrketrening og gi tips til hva slags mat du bør spise for å oppleve framgang. Bra kosthold og trening er ikke så komplisert som det kan fremstå som. Vi ønsker at boken skal bli et nyttig verktøy i hverdagen din, og gi deg inspirasjon og motivasjon.

Og her er et lite utdrag fra 1.kapittel: 
Mange jenter ønsker å trene for «å forme kroppen». Dette er et vidt begrep som rommer forskjellige typer målsettinger. For én person kan det å forme kroppen bety å bygge muskelmasse i ben og rumpe, mens det for en annen er å få definerte
armer og flatere mage. Andre igjen ønsker å forme kroppen ved å redusere fettprosenten, og samtidig beholde en kvinnelig og veltrent fysikk.
Det som gir kroppen og musklene form, er styrketreningsmetoder som fremmer muskelvekst, kombinert med et variert og næringsrikt
kosthold. Vi forstår at mange lett kan forvirres av alle treningsprogrammer, såkalte superdietter og kosttilskudd som lover både det ene og
andre. Mange hopper stadig på nye trenings- eller kostholdsprogrammer, uten å vite hva de egentlig har som mål. Det er flott å la seg inspirere av for eksempel spreke bloggere, men hvis du bytter program ofte, kommer du mest sannsynlig ikke til å forme kroppen slik du ønsker. Og når de forventede resultatene uteblir, er det lett å bli forvirret og frustrert, og kanskje miste motivasjonen.

Før du setter deg mål som innebærer å forme kroppen, vil vi at du er klar over dette:
- Å bygge muskler eller stramme opp kroppen tar tid, og det krever at du er konsekvent over en lengre periode.
- For å få resultater bør styrketrening og næringsrik mat bli en naturlig del av din livsstil, som tilfører deg noe positivt.
- I tillegg til å forme kroppen er gode trenings- ogkostholdsvaner med på å gi deg en bedre helse!

Foto: Ann Kristin Engebakken

Boka er lagt ut til forhåndssalg flere steder som for eksempel Bokklubben, Notabene og Tanum. 

- Silje Bjørnstad - 

Ny podcast-episode ute nå!

25.10.2017 - 10:56 Ingen kommentarer

Jeg og Susanne er ute med en ny podcast-episode hvor Jon Yuen er gjest. Jon har bakgrunn som blant annet danser og personlig trener, og nå for tiden reiser han rundt og holder workshops med fokus på bevegelighet og mobilitet. Han holder workshops både her i Norge og i utlandet. Jeg har selv hatt gleden av å trene sammen med Jon i forbindelse med en sak på Side2 da jeg jobbet som journalist der.

Les artikkelen her: Dette var en ganske annerledes treningstime

I podcastepisoden snakker Jon blant annet om hva motivasjon og helse betyr for han, og hvordan han selv trener og spiser - for å nevne noe. I tillegg snakker Jon om at han tror mange blir begrenset av enten sine personlige trenere eller treningssentermentaliteten, slik at det blir for stort fokus på prestasjon og det evige jaget om å aldri være god nok/sterk nok/rask nok. Jeg og Susanne svarer på lytterspørsmål om blant annet treningsmål, løftesko og hva som motiverer oss til å trene. Dette er virkelig en av de fineste episodene vi har laget til nå <3 Så mange fine tanker og tips fra Jon!

Hør episoden her.


- Silje Bjørnstad -

145 kilo i markløft

24.10.2017 - 09:23 2 kommentarer

Det er vel ingen hemmelighet at markløft i mange år har vært min favorittøvelse nummer 1. Dette er en baseøvelse (øvelse som går over flere ledd) som kort fortalt handler om å løfte noe opp fra bakken - med god teknikk!

Når du trener markløft aktiverer du flere muskelgrupper i kroppen - blant annet ben, sete, rygg og kjerne. Det finnes mange varianter av markløft, for eksempel klassisk markløft, sumomarkløft, rumenske markløft og ettbens markløft for å nevne noen. Uansett hva slags markløftøvelse du velger å trene så er det naturligvis viktig å bruke tid på å bli trygg på teknikken og utførelsen av bevegelsen.

Jeg har inntrykk av at mange gir markløft et ufortjent rykte om å være "farlig" og "skadelig for ryggen" - kanskje fordi de selv har hatt en dårlig erfaring med øvelsen, eller har hørt eller lest at markløft er farlig. Først og fremst så er det viktig å kunne skille mellom egne personlige erfaringer og selve markløftbevegelsen. Selv om en person selv har hatt dårlige erfaringer og fått smerter eller skader på grunn av en bestemt øvelse eller bevegelse, så er ikke det synonymt med at "ingen burde gjøre denne øvelsen - denne er farlig". Ofte handler det mer om personlige utførelsen, belastning og dårlig teknikk fremfor selve øvelsen som er årsak til dårlige opplevelser og eventuelle smerter. Tålmodighet og riktig tilpasning er selvfølgelig viktig for å utføre gode løft som er med på å holde deg frisk og skadefri, i stedet for at løftingen gir deg skader. Avdramatisering er et viktig nøkkelord her. Er du usikker på teknikk, utførelse og hva slags belastning som passer deg og ditt nivå så oppsøk gjerne hjelp hos en styrkeløfter, personlig trener eller behandler.

Jeg selv har de par siste årene trent sumomarkløft med fokus på å øke i styrke i denne øvelsen. For meg er det å trene tunge markløft noe som gir meg en helt egen mestringsfølelse og treningsglede.

I tillegg til å kjenne at kroppen jobber fysisk så må også hodet og det mentale være på plass før tunge løft. Markløft for meg er skikkelig avhengig av dagsformen og den mentale innstillingen. Jeg kan ikke begynne å tvile på arbeidssettene mens jeg varmer opp, jeg "tvinger" meg selv til å tenke at "dette er lett", og "dette blir lett!". Under oppkjøringen til et maksløft på 1 repetisjon visualiserer jeg løftene mine flere dager, ja kanskje uker, i forveien. Jeg har de siste ukene fått flere spørsmål om hvordan jeg legger opp markløft-treningen min. I de periodene jeg har hatt fokus på å øke 1 repetisjon maks har jeg enkelt og greit lagt opp 4-5 uker med 5 sett x 5 reps og deretter en "deload-fase" med 4-5 uker med 3 sett x 3 reps, med cirka 2,5 kilos økning på stanga fra uke til uke. Jeg har hatt 1 markløftøkt i uken og har hatt såpass tunge vekter som gjør at jeg kanskje kunne tatt 1 repetisjon til, eller 0 repetisjoner til. Med andre ord så jobber jeg "så tungt som mulig" i 5 sett med 5 repetisjoner de første ukene, og deretter 3 sett med 3 repetisjoner. Så blir det makstest etter 8-9 uker. Startvekten den første uken regnes utifra min tidligere 1 RM - da starter jeg med arbeidsvekter på 70-75 prosent av dette. Dette er det som har fungert for meg i de årene jeg har trent styrke når jeg har som mål å øke 1 repetisjon maks og det er enkelt for meg å huske vektene fra uke til uke. Jeg sier ikke at dette er det som fungerer for alle, men kroppen min responderer bra på dette samtidig som jeg også trives med det, så derfor har jeg også bare fortsatt på denne måten.

Nylig tok jeg 145 kilo i markløft på 57 kilos kroppsvekt som var 5 kilo pers. Men den store milepælen er selvfølgelig å løfte 150 kilo, og om det ikke blir i løpet av 2017 så skal det hvertfall skje i løpet av 2018. Dette er en øvelse som gir meg den ultimate følelsen av løfteglede og treningsglede!

- Silje Bjørnstad - 

Ny podcast-episode: Intervju med supersterke Inger In Dubai

21.10.2017 - 16:48 Ingen kommentarer

Da har jeg og Susanne publisert en ny podcast-episode i regi av BedreTrent Podcast. Denne gangen er det Inger Houghton, også kjent som IngerInDubai, som er gjest og som har blitt intervjuet via skype. Denne dama har mer enn 146.000 følgere på Instagram, og hun blogger også på IngerInDubai.com.

Den populære treningsprofilen er både personlig trener, kostholdsveileder og foredragsholder. I intervjuet med BedreTrent får vi vite mer om Ingers trenings- og kostholdsvaner, sosiale medier og hverdagslivet i Dubai. Jeg og Susanne svarer på lytterspørsmål om blant annet treningshansker, markløfttrening og våre "gulity pleasures".

(Foto: Ann Kristin Engebakken)

Hør episoden på Soundcloud og på iTunes.

Sjekk her:

 

Vektklubb, styrketrening, podcast og sykkeltur

16.10.2017 - 12:34 Ingen kommentarer

Jada, dagene ruller og går de! Jeg starter mandagen med en sykkeltur til i marka, nærmere bestemt til huset jeg og Fredrik flytter til senere i år. Værforholdene var upåklagelige og hellandussen for en fantastisk frisk og deilig start på en ny uke dette var! Nydelig høstsol, minimalt med vind og noen kilometer på sykkelen resulterte i nesten to timer på sykkelsetet denne formiddagen.

Ellers har jeg de siste dagene jobbet som både PT, og PT-smallgroup-instruktør i helgen, vært på redaksjonsmøte sammen med resten av "VG Vektklubbs ekspertpanel", trent bra styrkeøkter, spilt inn ny podcast med Susanne hvor Inger Houghton aka "Inger In Dubai" var gjest, ryddet og vasket leilighet (visning førstkommende onsdag), og vært på en fantastsisk 3-retters med Fredrik i regi av Flying Culinary Circus og AEG (Bakt kveite til forrett, indrefilet til hovedrett og sjokoladefondant med bringebærsorbet til desser) - sånn, det var noe av det som skjer i mitt liv for tiden, hehe!

Med andre ord: det er aldri noe vanskelig å få tiden til å gå, fordi det er ALLTID noe som kan/bør/må gjøres ;)

Ey, forresten - jeg ble intervjuet av Nettavisen for litt siden hvor jeg skulle si noe om 5 matvarer som ofte kan bli "misforstått" - eksempelvis mørk sjokolade som mange tenker at man kan spise så mye man vil av fordi det er "sunnere" enn vanlig melkesjokolade.*

Et par sitater fra meg i artikkelen:

- Det vil alltid være noen produkter og matvarer som er bedre og sunnere enn andre på grunn av et høyere innhold av gode næringsstoffer, men det kommer jo også an på hva man sammenligner matvaren med, og ikke minst mengden man spiser og hvor variert kosthold man har, sier Bjørnstad.
- Om en mat- eller drikkevare er sunn eller ikke må settes i en helhetlig kontekst der man ser på sitt totale matinntak og kosthold.

Les hele saken her.

Nå er det møte og PT-timer som gjelder for resten av mandagsplanen! Ha en fin uke :)

- Silje Bjørnstad -

Leiligheten vår er ute til salgs!

12.10.2017 - 09:50 8 kommentarer

Da er salgsoppgaven til leiligheten ute på nett - klikk her.

For litt over tre år siden flyttet vi inn hit og vi har virkelig stortrivdes på Disen. Det beste med stedet har helt klart vært beliggenheten - så rolig (har aldri vært plaget med generelt støyt fra naboer, hunder, billyder eller lignende!) og ikke minst nærheten til både marka og sentrum har vært et stort pluss. Faktisk så var denne leiligheten min og Fredriks første visning sammen - vi fulgte magefølelsen og slo til, og har aldri angret på det. Takstmannen konkluderer med at "leiligheten er meget godt vedlikeholdt" og det er ikke funnet noe feil eller mangler med tanke på vannsystem eller lignende.

Det blir utrolig trist å skulle flytte herfra, men samtidig så ønsker vi flere rom og litt større plass, og da må vi ut av byen med vårt budsjett. De som ender opp med den leiligheten vil garantert ikke angre. Neste uke er det satt opp visning - dette blir spennende :)

- Silje Bjørnstad - 

Derfor er det stille på bloggen

09.10.2017 - 21:53 Ingen kommentarer

Wow - det går visst flere dager mellom hvert blogginnlegg her nå for tiden, men det er en god grunn til det: jeg har rett og slett ikke tid til å oppdatere bloggen daglig ;p

På dagtid og mye kveld er det PT-jobbings som skjer (og i helgen var det Åpent Hus på Sterk Helse & Trening, så da gikk det noen jobbtimer her også), og når jeg kommer hjem er det rydding og vasking som har vært førstepri fordi leiligheten gjøres i stand til salg. Og i dag har vi hatt besøk av både takstmann og fotograf! Jeg er superfornøyd med at boligen ikke hadde noen fuktskader etc (ikke at det er noen grunn til at det skulle vært det, men man vet jo liksom aldri selv om det ikke er noe synlig på overflaten, så det var veldig greit å faktisk få bekreftet at alt er i orden her - sitat takstmann: "Her er det knusktørt, og ingen tegn til noe skader!", og jeg er ganske sikker på at bildene til prospektet også ble kjempefine. Men det skulle jo bare mangle - leiligheten er faktisk ganske fin, og jeg har stylet den selv nå i forbindelse med fotografering, so its all good ;p Haha!

Jeg har ikke rukket (eller orket) noen treningsøkt i dag - jeg merker at hele kroppen konstant går på høygir for tiden, og jeg er ekstremt sliten når jeg først setter meg ned. Jeg har jo det siste året også slitt en del med migrene, og jeg var faktisk hos fastlegen min på fredag som nå ha henvist meg videre til en øre-nese-hals-spesialist for videre undersøkelse. Innerst inne vet jeg jo at det er lite søvn og mye stress som utløser de migreneanfallene jeg har, men de siste månedene har hodepinen vært skikkelig karusell-migrene, så legen mente det var greit å sjekke opp dette nærmere i tilfelle det kunne være noe krystallsykesymptomer etc. Anyway - jeg lytter til kroppen og dagsformen, og kjente at i dag var det helt innafor med en treningsfri dag, selv om jeg egentlig liker å starte en ny uke med en skikkelig økt - bare for å liksom sette standarden for resten av uka ;)
Uansett så ble det noen bra økter i løpet av helgen hvert fall. Først 3x3x130 kilo i markløft på fredag, og på søndag ble det en økt med Fredrik som utfordret meg til å ta en pushupsvariant med rullende manualer for å jobbe ekstra med stabilitet.

Sånn går nu dagan!

Ha en sporty uke!

- Silje Bjørnstad -

hits