Får DU i deg nok D-vitamin?

For det gjør ikke jeg. Ikke liker jeg fisk og ikke spiser jeg mye smør. Tran er uaktuelt, og tilogmed tran-kapsler gjør at jeg brekker meg. Så de to viktigste D-vitaminkildene mine er melka jeg har på havregrøten min, egg og sola.

Og ja, jeg får i meg får lite D-vitamin. Det har jeg fått bekreftet ved å ta denne testen. (Nederst på siden)
Så nå vurderer jeg faktisk å ta D-vitamin-tilskudd for å forsikre meg at jeg ikke får benskjørhet eller større risiko for brudd da jeg blir eldre.

For å bli stor og sterk må man trene og da trenger man et sterkt skjelett med en sterk benbygning!;p
Det skal sies at disse bildene er tatt for moro skyld da jeg var i Spania tidligere i år. I parken fant vi nemlig noen treningsapparater vi selvfølgelig måtte teste ut.

D-vitamin og kalsium er avhengig av hverandre for å kunne utføre sine arbeidsoppgaver – hovedsaklig å styrke kroppens benbygning. Vitamin D er også viktig for utvikling av sterke tenner og knokler.

Vitamin D dannes i huden ved solbestråling og du får det gjennom matvarer som margarin, tran, egg, fet fisk, ost og melk.
Visste du forresten av for lite D-vitamin også gjør at man får lettere solskader og blir lettere solbrent?
Les også mer om vitaminer i artikkelen "Den store vitaminguiden" som jeg har skrevet i Side2 – klikk her.

– Silje Bjørnstad –

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg