Blogg-statistikken og solung.

Ikke vet jeg hva som skjer, men den siste uka har antall lesere fordoblet seg. Det er jo bare stas, men jeg lurer så på hvem som leser bloggen min og hvor dere “fant” adressa til bloggen min? 😀 Eller er dere alle Facebook-venner som irriterer dere grønne over hver gang jeg oppdaterer statusen min for å reklamere et nytt blogg-innlegg? :p


Det er ikke sikkert dere skjønner så mye, men hvis dere for eksempel ser fra 21.januar og frem til 29.januar så har sidehenvisninger og antall unike lesere ligget stabilt, men fra 30.januar har det egentlig bare steget oppover – noe som jeg tar som et kompliment og jeg vil derfor fortsette med å poste 2-3 innlegg daglig om livet her i Spania, kosthold, oppskrifter og sikkert noen totalt meningsløse innlegg også. :)

Jeg sier som Carolina: Kå anno e de å finna på her i Fuengirola då? (Hu er fra fusa og snakker egentlig veldig rart) Men det er nok en del som ikke vet at jeg har dialekt også, nemlig SOLUNG!! For min egen og andres del så snakker jeg bokmål med folk som ikke er fra Solør, ellers så tar det bare veldig lang tid å forklare hva man sier, det ender som oftest med misforståelser. (Jeg vet at pappa river seg i håret av frustrasjon når han leser dette, han klager så fælt på at jeg “snakker så fint”. Nei, vent, det gjør han jo ikke. Pappa har jo ikke noe hår på hodet.)

Så her kommer noen vakre ord dere kan prøve dere på:

 

FISJARSCHPAU = FISKESTANG

HUGUBÆTTN = HODEBUNN

TÆPPATTE DÆRA = LUKK IGJEN DØRA

TÆPPATE GLASET = LUKK IGJEN VINDUET

GÆRGÆTT = KJEMPEGODT

HÆFFÆR = HVORFOR

HÆSSE = HVORDAN

ÅKKE = HVEM

SMÆRFINT = KJEMPEBRA

BÆRFÆTT = BARBEINT

HØINNJ = HORN

VÆRNT = VARMT

SKRÆVA = SPRE BEINA

KLAKA = FRYST

Så når jeg er hjemme sier jeg: “Kan du sjå etter å tæppate dæra, blir så gærfrøsin a gett.”

Mens elg-jegerne skryter av fangsten: “Dænna ælj-oksen var jaggu en diger og fin bæta.”

Og på matbutikken på Flisa spør de: “Skær du ha bærapåså ell?”

Sjamerende dialekt ikke sant?

Også har jeg fått nytt kort av schjæst`n min i dag. (Sånn, det var dagens fjortisord..) Uansett, det var også  4 flaxlodd (som jeg var 75 spenn på) og 2 extra-kupponger! Ja, jeg liker å spille extra. Det har jeg etter mammaen min.


(Jeg er ingen rosa-blogger så er bare å beklage en usminket og nydusjet Silje Bjørnstad med hårball på hodet og pysj i XL, men jeg har nettopp kommet hjem fra Zumba-time så det frister lite å dresse seg opp og ta på sminke rett før jeg skal ta kvelden.)

Ha en flott kveld! I morgen er det fredag og snart helg! Ukene går så fort her nede, det er forresten strålende sol og VARMT her i Fuengirola om dagen 😉

– Silje Bjørnstad –

(Copyright bilder: Silje Bjørnstad)

 

8 kommentarer
    1. Je reggistrerer( med trøkk på første stavelsen) at de måbbes i frå dæm som har drigi leingre sør-over…..Hær er det som jær det så fali å bruke dialekta si? Du skjønner det at dæm forstår nukk bære dæm vill.
      Nei nå får je eta opp kakuskiva mi som je har smord siltetei på..å etterpå skær je gre håre…

    2. Så sines je at sjornalisten skær sjå åver siste innleigge sitt. De er nåe gæraness gærli i sætningshenvisningen.
      “Jeg vet at pappa river seg i håret av frustrasjon når han leser dette, han klager så fælt på at jeg “snakker så fint”. Nei, vent, det gjør han jo ikke. Pappa har jo ikke noe hår på hodet.)”
      Her bekrfæfter du at je itte klager så fært på at du “snakker så fint”. Je trur itte at de var de du egentli meinte….

    3. Jeg tar selvkritikk og ble klar over den misforståelsen som kan oppstå når man leser den setningen ja. Men jeg regner med at de som har en iq på over 90 allikevel klarer å se sammenhengen. Hvordan går det med engelsken forresten?
      “I suppose ditt, I suppose datt.”
      🙂

    4. dro inn ett prosjekt på nær én million i Nottingham idag, så engelsken er vel itte helt gæli….I suppose….

    5. Utrolig spennende med journalistikk og ernæringsfysiologi blandet sammen. Jeg studerer for tiden journalistikk på BI og er i tillegg veldig interresert i trening og kosthold. Har nylig åpnet en blogg om trening. Ta gjerne en titt på den:)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg