Miniseminar med Tine og Melk.no

Endelig fredag, og selv om det var fri fra skolen inviterte de studentene til å komme å høre på foredrag med ernæringsfysiologer og ernæringsrådgivere som arbeider i Tine og Melk.no.

Det er jo alltid litt sånn snikreklame her og der når de ulike bedriftene skal ha foredrag, men det er vel forståelig. Det er kanskje mulig at jeg bare legger litt mer merke til dette fordi jeg lærte jo en del om dette når jeg studerte medier og kommunikasjon, og da blant annet hvordan foredragsholderne uttrykker seg og hvordan de bruker ord og begreper til å få frem et budskap basert på bedriftens visjon, i stedet for å legge seg på et mer nøytralt og generelt nivå.

Uansett, vi fikk blant annet høre om idrettsernæring og selvfølgelig da hvordan YT-produktene er knyttet opp til dette temaet. Vi lærte også litt om hvordan melk og melkefettet påvirker kroppen og hva slags næringsstoffer fra særlig melk og melkeprodukter som er viktige for oss. Og kanskje det beste (og helt sikkert det smarteste sjakktrekket fra produsentene sin side når de holder ulike foredrag): SMAKSPRØVER. Vi fikk nemlig smake på masse deilige produkter fra Tine og YT, blant annet skolemelk med mild kakaosmak, skolemelk med smak av bringebær, Biola, diverse YT-produkter, og vi fikk også servert lunsj som var påsmurte baguetter med forskjellig pålegg, hvitløksdressing, salatbladet, agurk og tomat.

Og i den forbindelse kan jeg jo reklamere litt for YT produktene, jeg er nemlig fan og har vært det lenge, så jeg vil bare påpeke at min mening er uavhengig av dagens foredrag.

Favoritten min er helt klart YT med kakaosmak, men i dag prøvde jeg også det nyeste YT-produktet: YT Kesam med bringebær, rips og korn. Det høres kanskje ikke så godt ut, men jeg ble kjempeoverrasket over den gode smaken. Nesten så man får litt dessertfølelse når man spiser den.

Ellers så ble denne kanskje den som får førsteplassen etter dagens smakeprøver: YT mellommåltidsdrikk Banan/Pasjonsfrukt.

Også YT mellommåltidsdrikk Bringebær/Tranebær var ganske så god. Jeg trodde drikkene skulle minne veldig om Biola eller drikkeyoghurt, men de er tynnere i konsistensen, og har en mye bedre, søtere smak. Verdt å prøve ut enten om du skal på trening eller ikke! 


En annen ting som både Tine og Melk.no snakket om er hvor viktig det er å ha kontakt med forbrukerne og ikke minst måten bedriften og ernæringssaker generelt fremstilles på i media. Sosiale medier ble nevnt som et stadig viktigere medium å bruke, og de sa også stadig  er mer engasjert i bloggere og det å svare direkte til enkeltpersoner gjennom blogginnlegg og kommentarer.

Dette synes jeg er ekstra interessant, og det å kombinere ernæring og media er et så viktig verktøy for å kunne informere, men selvfølgelig gjelder det dermed å vite hvordan og ikke minst hva man skal informere om for at det skal være troverdig og gjelde folk flest. Dermed trengs det flere journalister med faglig bakgrunn og ikke bare “klipp-og-lim”-journalister som ikke klarer å se en sak fra flere sider. For det er nemlig ofte fokus på enkeltpersoners historie og om hvordan de raste ned i vekt av å leve på en spesiell diett, eller hva slags matvarer som man bør spise basert fra en utenlandsk studie med X antall personer som kanskje har en helt annen forutsetning når det gjelder ulike matvarer enn vi i Norge… Merker jeg blir gira av å bare skrive om det.. 🙂

Over til noe annet, endelig er det helg Og endelig venter en helg der kun “KOS” med store bokstaver står på planen. Ingen jobb, ingen forpliktelser, bare avslapping, lange morgener og ikke minst humorshow i Oslo Spektrum med Joakim der vi skal se Atle Antonsen, Harald Eia, Bård Tufte Johansen og John Cleese showe sammen på scena!!! Gleder meg så sinnsykt!

 

God helg til alle! 🙂

– Silje Bjørnstad – 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg