Spørsmål om havregrynsgrøt

Jeg fikk et spørsmål om hvordan jeg lager min havregrynsgrøt, så her kommer svar på det. 

For det første så MÅ jeg ha frokost for å kunne fungere resten av dagen. Jeg skjønner ikke at folk kan gå ut døra om morgenen uten å ha fått noe energi og allikevel klare seg helt fint. Men vi er jo forskjellige.

Uansett, sikkert 90% av frokostene mine består av havregrøt laget på vann og store havregryn. Sunt, billig og ikke minst så synes jeg det smaker veldig godt. (Når det gjelder mengde så bruker jeg ca 1 dl havregryn sammen med 2 dl vann – dette tilsvarer 1 porsjon i følge oppskriftene)

 

Du kan også bruke melk til å koke opp sammen med grynene, men jeg velger heller å ha melk (skummet eller ekstra lett) oppå den ferdige grøten sammen med kaneldryss og litt natreen. (Søtningsmiddel – litt søtt må jeg ha det)

I tillegg så spiser jeg alltid en frukt etter frokostmåltidet, da som regel eple eller pære – denne vanen har jeg hatt i mange år. Jeg MÅ ha frukt etter frokosten. 😉

 

 

(delikat…)

Både lettkokte og store havregryn er sunne produkter og de inneholder like mye energi og fiber. Men de store havregrynene må tygges og litt mer og fordøyelsessystemet må jobbe litt ekstra for å hente ut næringen fra kornene. Dette igjen vil føre til langsommere blodsukkerstigning og også mette lengre. (Kanel er også med på stabilisere blodsukkeret samt bedre kolesterolnivået i kroppen. 1/3 teskje om dagen er nok! 🙂 ) Store havregryn må kokes noen minutter lengre enn lettkokte, men det tar jo uansett maks 7-8 minutter å lage. 

Det finnes utallige muligheter med havregrynsgrøt. Hvis du synes det smaker lite av bare havregryn kokt med vann/melk, så kan du for eksempel prøve grøten sammen med litt honning, noen bær, noen eplebiter, noen nøtter, solsikkefrø/linfrø, bananskiver, biter av tørket frukt, noen rosiner eller lignende. Hvis du føler at du blir fort sulten igjen etter en porsjon med havregrøt så kan det være en ide å spise litt mer proteiner i frokostmåltidet. Spis et kokt egg ved siden av, eller 9-10 mandler, et lite glass smoothie laget på frukt/bær og nøtter? Husk også at det tar 20 minutter for hjernen og registrere metthetsfølelsen så ikke stress deg gjennom frokosten. (Selv om det sikkert er enklere sagt enn gjort)

Havre inneholder en høy andel proteiner sammenlignet med andre kornsorter, er rik på fiber, inneholder sunt fett (blant annet den livsviktige fettsyren linolsure), B-vitaminer, E- og K-vitamin, jern, kalium, magnesium, sink og fosfor. 

Med andre ord; spis opp havregrøten din med god samvittighet. 

– Silje Bjørnstad – 

 (Også MÅ jeg selvfølgelig ha den daglige koffeindosen i form av kaffe før jeg kan starte på noen av dagens gjøremål 😉 )

2 kommentarer
    1. Tusen takk. setter pris på at du tar kommentarene dine på alvor og svarer på en super måte! Veldig gøy å lese bloggen din, og om dine kunnskaper om ernæring. 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg