Hello energy!

Jeg tror jeg hadde tidenes beste treningsøkt i går. Om det var nye treningsklær eller påfyll av karbohydratlagrene som er grunnen vites ikke, men det var hvertfall en god stund siden jeg syntes alt bare gikk lekende lett så da ble en time kondisjonstrening og en time styrketrening.

For et halvt år siden turte jeg knapt å gå inn i styrkerommet på treningssenteret, men den frykten er for lengst borte og nå synes jeg rett og slett det er stas å tusle inn dit. 

Hah, i tillegg er det ekstra gøy når det kommer en PT eller en eller annen “ekspert” som prøver å forklare meg ting men som egentlig bare burde konsentrere om seg selv. Eller når mannfolk på over tretti spør deg om hvorfor du tar knebøy uten sko på beina og deretter takker deg for at de selv opplevde bedre stabilitet og balanse i øvelsen etter å ha prøvd dette selv.

Men i går fikk jeg beskjed av en PT som stod og trente ved siden av om at jeg krummer ryggen min for mye i benken. For et halvt år siden hadde jeg sikkert løpt ut av styrkerommet fort som faen, men i stedet for å bli dritflau og bare nikke og smile pent sa jeg som følger:

Lille meg: “Du, jeg har faktisk lært at jeg skal krumme ryggen på denne måten for å få bedre spenn slik at det “blir kortere vei” og at jeg får mer kraft på vei oppover igjen”

PT blir stille en liten stund før han svarer: “Ååååja… Men da må du bare fortsette slik som du har lært. Hmmmm.. Men hvem har du hørt det fra da?” 

Lille meg: “Fra folk i Oslo Styrkeløfteklubb”.

Da holdt han jaggu kjeft også. 😀

For all del, alt med måte, men jeg har fått “godkjent” min liggestilling på benken og hadde jeg fått vondt i ryggen hadde jeg selvfølgelig forandret stilling. Jeg har nemlig fått streng beskjed om å terpe på teknikk, teknikk, teknikk….. 

Og et tips som for meg virket helt latterlig egoistisk skryte-aktig de første gangene, men som virkelig kan være gull verdt, er å filme seg selv mens man trener, kanskje spesielt nettopp for å se på teknikk.

 
I markløft for et par uker tilbake sa det “pang” i korsryggen min på vei ned fordi jeg slapp opp spennet for tidlig, men i går gikk markløft overraskende lett – både teknikk- og styrkemessig, noe jeg selv også kunne se etter at jeg filmet det. God følelse! 

Også VIL jeg klare å heise meg opp selv – såkalt pull-ups/chins. Jeg er så latterlig svak, men nå har jeg fått litt dilla på å dra meg selv opp med hjelp av både strikk og sånn “pull-up-hjelpe-apparat”. Jeg vil jeg vil jeg vil jeg vil jeg vil klare det her alene. 

 

Og etter å ha skrevet dette innlegget skal jeg rett ned på Elixia for å leke meg blant de “store tøffe” muskelgutta som tydeligvis synes det er underholdende at lille jeg løper rundt der i min egen verden. Vi små og svake har like stor rett til å være der…. He he. Så få tips om gode og effektive styrkeøvelser fra noen som vet hva de snakker om, terp på teknikk og øk antall kilo etter hvert som du får bekreftelse for at teknikken sitter. 

God lørdag!

– Silje Bjørnstad – 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg