Les intervju med meg og artikkel om mitt kosthold i Det Nye :)

Tjohei! Artikkelen om meg og to andre jenters kostholds (sukkerfri, veganer og supermat) er i denne månedens utgave av DetNye. 

Her forklarer jeg kort hvorfor jeg ikke bruker hvitt sukker i min egen matlaging, men jeg må presisere at dette ikke betyr at jeg unngår absolutt alle produkter med tilsatt sukker (DET ville vært vanskelig, jeg spiser for eksempel Skyr Sitron, diverse energibarer og av og til sjokolademelk etter trening, men totalt sett får jeg nok i meg minimalt med sukker), men det er kanskje særlig de klassiske “hvitt-sukker-tingene” som jeg tenker på, for eksempel brus, sjokolade og kaker. Dette klarer jeg meg fint uten.  

” Silje har begynt å si at hun ikke spiser for andres samvittighet. Det hun spiser er det hun selv som skal leve av.  
– 
Det handler ikke om en diett, det er en livsstil, og normalt for min del”.

Ellers så er jeg veldig fornøyd med saken altså, flink fotograf og flink journalist som får frem viktige poeng. Men når man arbeider som journalist selv, så vet jeg hvor viktig det er å be om sitatsjekk, noe jeg også fikk. Men jeg vet også veldig godt at desken fint kan redigere på sitater og for eksempel enten fjerne en vesentlig del av et lengre sitat. Så derfor vil jeg bare få frem et par ting ekstra som ikke kom med på trykk:

Som det står i bladet: 

” – Kommentarer som “Skal du ikke ha noe? Er du på slanker´n, eller?” på kino for eksempel, er en automatisk reaksjon jeg kjenner igjen. Særlig hos jenter. Kanskje handler det om misunnelse, for at jeg klarer noe de ikke gjør”.
Og dette sitatet er blitt kortet ned for egentlig er også følgende setning med i det opprinnelige sitatet: “I stedet synes jeg man kan vende det til noe positivt. Sleng deg på, så kan vi være sukkerfrie sammen hvis det er dette personen ønsker.” 

Det er altså snakk om hvitt sukker og for all del, jeg spiser søtt dersom jeg blir tilbudt det, som i for eksempel bursdagsselskap, men jeg bruker det altså ikke i egen matlaging.

Jeg nevner også at mange unge har lett for å gå seg vill blant alle kostholdsbloggene som finnes i dag. Og en blogger som skriver om et bestemt kosthold har ikke alltid kompetansen som trengs. Jeg vil samtidig påpeke følgende når det gjelder kosthold og livsstil generelt:

Det som fungerer for noen, fungerer ikke nødvendigvis for alle. Du må finne et spisemønster du selv kan leve med. Ikke minst er det viktig at man gjør det for seg selv og sin kropp, ikke på grunn av alle andre. 😉

God lørdag!

 

– Silje Bjørnstad –

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg