Film: Sumomark og pullups

Hei!
Da var jeg tilbake i Oslo og hittil har jeg stort sett brukt fredagen på jobb og trening. Dagens økt ble 6x6x42,5kg benkpress, 8x3x65kg knebøy (note to my self: Som forøvrig var overraskende tungt og seigt 🙁 ), hipthrust (8repx70kg, 8repx90kg, 8repx100kg, 6repx100kg), dips (3x6rep), pullups (5-6-6-7) og rygghev (2x10x5kg).
video:pullups
Ellers så har jeg begynt på nytt program med markløft etter pers i forrige uke. Her er ett sett fra 5x5x81kg tidligere i uka:
video:sumomark81x5x5

Favorittøvelsen det her! 😀 

I kveld er det flere avtaler på tapeten, men man får nå se hva man rekker og prioriterer – jeg har nemlig helgevakt på Side2 denne uka så jeg har ingen planer om å være sent oppe i kveld når jeg må opp tidlig i morgen. 😉

Men uansett så er det HELG og nyt den! 😀 Snart er det jo jul og 2015 allerede! :-O 

– Silje Bjørnstad 

8 kommentarer
    1. Hei,
      høres ut som du har litt erfaring med hipthrust, og håper jeg kan få be om et råd – jeg blir ikke stiv i baken etter denne øvelsen!Jeg er relativt ny med styrketrening, men mener jeg har grei kontroll på teknikk.
      Eneste øvelse jeg blir stiv i baken av er gående utfall med en 20kg kettlebell i hver hånd.
      Gjør hipthrust med beina på en step, opp til 65 kg.
      Jeg har egentlig gitt opp nå.. KAN det være at jeg må øke mer i vekt? Jeg ligger med rumpa helt inntil stepkassen,og presser hæler ned, og lår utover. Hjelp! 🙂

    2. Lillian: Hei! Jeg er ikke utdannet personlig trener eller har noen lignende utdannelse i forhold til det med fysisk aktivitet og styrketrening, så jeg vet ikke om jeg er riktig person å spørre. Men en ting som jeg mener du ikke bør henge deg opp i, er “hvor stiv/støl man blir etter en spesifikk øvelser eller treningsøkt. Det er ikke stølhet som avgjør om hvor “effektiv/bra” øvelsen er. I det store og det hele så vil alle nye øvelser som tar på muskelgrupper som man ikke har trent så mye før bidra til at man blir stiv og støl, så selv om du ikke får følelsen av å bli støl i baken av hipthrust, så trenger ikke det å bety å at du ikke får trent musklene baki der 😉
      Når det er sagt så bruker jeg selv ulike vekter og repetisjoner i øvelser jeg trener mye for å skape variasjon. For eksempel så kan jeg en dag har hipthrust-sett med 12-15 reps x 3-4 serier på lettere vekter, og 5-8 reps x 3-4 serier på tyngre vekter en annen dag. Så prøv deg litt frem med ulike vekter og repetisjoner for at kroppen din får kjenne på at det ikke er det samme hele tiden. Sørg også for at du skviser rumpa på toppen av hver repetisjon av hipthrust slik at du kjenner du faktisk har kontakt og vent gjerne 1-2 sekunder på toppen av hver repetisjon for å virkelig kjenne at musklene jobber. Det er i alle fall min erfaring 🙂

    3. Takk skal du ha for godt svar, utdannet eller ei:) Det var egentlig veldig greit å få høre, fordi jeg er ekstremt opptatt av dette med stølhet, særlig siden man leser om de som har “legday” og det klarer ikke å gå dagen etterpå, type ting.
      Da skal jeg gi hipthrusten en ny sjangse – du er god inspirasjon:)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg