Lørdagspump og hvilesøndag

Da var helga straks (allerede!) over og jeg tilbake i Oslo etter en nydelig helg på Finnskogen sammen med verdens beste Lexie: 

Her er snuppa i dag tidlig, utålmodig og lurer på når vi skal ut på tur. :p

 

Og tur i formiddagssol ble det:

Er en stund siden jeg har oppdatert siste status på treningsopplegg og fremgang.

For cirka en måneds tid siden begynte jeg på et nytt program der hovedfokuset rett og slett er å bygge overkropp (hovedsakelig rygg og skuldre), så programmet er det samme fra uke til uke, altså samme øvelser, men da med noen unntak av at jeg en uke kjører knebøy og neste uke frontbøy, en uke benkpress og neste uke smalbenk, og så videre. Ellers så vil jo eventuell fremgang da vise seg i form av kortere pauser og tyngre kilo på ulike øvelser. 

Treningsprogrammet er på 5 dager, det vil dermed si at jeg har to hviledager i uka. På 3 av dagene har jeg ro-økter, to intervalløkter + en økt med spesifikk fokus på teknikk. 

Så langt så går programmet greit og jeg opplever fremgang stort sett hver eneste uke, altså, ikke i ALLE øvelser, men i alle fall en og annen øvelse. Den største utfordringen for min del er faktiske det mentale. Jeg merker jeg må jobbe ekstra mye med hodet for å faktisk pushe meg selv på en måte jeg ikke har gjort tidligere. Jeg har aldri vært redd for “vekter” og heller ikke for nye øvelser, men det som tydeligvis er uvant og ukjent for meg er det å korte ned pausene og faktisk bli skikkelig andpusten på en hel annen måte. For å ikke snakke om hvor uvant det er syrefest og pump i kroppen… 

Her fra gårsdagens lørdagskveldøkt etter pullups, roing med stang, skulderpress, sidehev, tricepsøvelse med stang og benkpress:

Særlig roøktene må jeg jobbe ekstra med. For jeg skal ærlig innrømme at det ikke alltid er like fristende å sette seg ned på den romaskinen rett etter 1-1,5 times styrketrening. Her har jeg mange ganger hatt så lyst å “gi meg” underveis eller utsette økta, men for pokker, det er snakk om kun 17-18 minutter eller 10 minutter på hver roøkt og det har jeg tid til, OG DET KLARER JEG. Så så langt har jeg ikke droppa noen av de j…. roøktene, og det er jo deilig å kjenne at det sakte, men sikkert går fremover her også. 

For, skal man bli god på noe, så er det (overraskende nok….) lurt å trene på nettopp det man vil bli god på. 

I dag er det derimot treningsfri og hvilesøndag – noe som er helt greit 😉

Ha en fin kveld videre. 

– Silje Bjørnstad – 

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg