I gang med ny oppkjøring og fitnessboble

God lørdag og endelig heeeeelg! Jeg satt oppe natt til fredag for å se håndballkampen mellom Norge og Russland og sov kun fire timer den natta, noe som jeg merket godt på fredagskvelden. Så det å legge seg klokka 22 og sove helt til 9 i dag var ganske så herlig. 

Jeg nevnte tidligere i uka at jeg er i gang med oppkjøringen til NM i fitness i oktober. I våres debuterte jeg i grenen athletic fitness hvor jeg tok med meg en 3.plass fra Sandefjord Open og en 3.plass fra Oslo Grand Prix.

Månedene etter konkurranse var jeg lenge i tenkeboksen om jeg skulle kjøre i gang med en ny oppkjøring for å prøve meg i NM og jeg hadde null motivasjon til å stille igjen. Helt til juli måned kom. Flere utøvere hadde da allerede vært på diett og kommet i godt i gang med trening og oppkjøring. Jeg så flere på Instagram og i andre sosiale medier som snakket om hvor gira de var på NM til høsten og etter en spontan ro-maks-test på 1,5 minutt i juli så kjentes formen såpass bra ut at jeg omtrent gikk fra 0 til 1000 på motivasjonsskalaen 😉 Så i midten av juli begynte jeg på konkurransediett og å trene spesifikt på å bli bedre i athletic-fitness-styrkemomentene. I athletic fitness så konkurrerer man i en styrkerunde som består av maks pullups på 1,5 minutt før man går direkte over til romaskin og ror så langt man kan i 1,5 minutt. Deretter har man 30 sekunders pause og kjører så maks dips. Det høres kanskje ut som en “easy greie”, men tro meg, dette er faktisk ikke “barebare”. Men det er også det jeg elsker med denne grenen – man MÅ prestere i styrke for å komme seg til finalerunde og å hevde seg i toppen. Så nå er det pullups, romaskin og dips for alle penga som gjelder. I tillegg til denne styrkerunden er det også bedømming av fysikk – det er sånn det er og det er en del av “fitness-gamet”. Jeg for min del vet godt at jeg ikke har den typiske “fitness-bodybuilding-kroppen”, men som jeg også nevnte i vår, så er det styrkerunden som jeg vet jeg kan hevde meg i, og det som helt klart betyr mest for meg. 

Per dags dato har jeg testet athletic fitness-runda to ganger i løpet av denne oppkjøringsperioden, den siste gangen senest i går fredag ettermiddag.

Og uten å avsløre for mye så kan jeg i alle fall si at dette er den runda jeg har vært mest fornøyd med så langt EVER. Målet mitt for NM er å komme til finalerundene (topp 6) og å slå meg selv fra forrige konkurranse. Det vil si at jeg skal ta flere enn 20 pullups, ro lenger enn 418 meter og å ta mer enn 16 dips i athletic fitness-runda. 

Denne gangen styrer jeg også alt sjæl, både diett og treningsprogram. Jeg lærte så utrolig mye og fikk så mange erfaringer under forrige konkurranseoppkjøring at jeg føler meg trygg på å gjøre dette selv nå. Jeg stiller for Atlas Fitnessteam denne gangen også, det er den beste gjengen! 😀

Sist gang gikk jeg ned 11-12 kilo i løpet av konkurranseoppkjøringen. Denne gangen trenger jeg ikke å gå ned like mye fordi jeg ikke har gått opp igjen disse kiloene før jeg begynte på ny oppkjøring. Da jeg begynte på diett veide jeg cirka 57-57,5 kilo og denne uka ligger jeg på rundt 54,8 kilo. Men vekttall sier jo ingenting om hverken styrke eller fysikk, så det er ingen grunn til å henge seg opp i dette. For min del blir det heller som et slags verktøy for å se om jeg bør tilpasse diett/trening underveis. 

Ellers så er jeg godt inne i “fitnessbobla” allerede. Jeg har begynt å kjenne på den berømte “dietthjernen” og glemmer både navn på folk jeg kjenner, ting jeg tenkte at jeg skulle gjøre, men som er glemt igjen fem sekunder etterpå, og noen ganger så får jeg bare ikke frem ordene jeg hadde tenkt å si. Haha, det er rett og slett komisk, og det er mange ganger jeg må le høyt av meg selv. Jeg opplever også at jeg er sterkere i hodet enn noensinne, jeg tør å pushe meg mer på trening og øker stadig terskelen for hva jeg faktisk tåler, både fysisk og psykisk. Uttrykket “Det sitter i hodet” kommer så tydelig frem for meg under en slik oppkjøring. Når det gjelder diett og mat så er dette ikke noe hokuspokus og jeg spiser uansett mye av den samme maten jeg spiser til vanlig. Typiske “diettmatvarer” for meg er kesam/kvarg (både mager og vanilje/fruktkesam), cottage cheese, melk, havregryn, egg, renskåret biff, kyllingfilet, kylling/kalkun-pålegg, ost, Skyr, grønnsaker, frukt, bær, ris, lomper, nøtter, avokado og smør. Foreløpig tar jeg kreatin og omega-3 som kosttilskudd, pluss BCAA/energidrikk på trening. Foreløpig sliter jeg ikke med sultfølelse at all. Jeg har også allerede hatt flere “frimåltider” under disse oppkjøringsukene enn det jeg hadde tilsammen under forrige oppkjøring. Så jeg lider ingen nød 😉  Dette opplegget jeg har satt opp selv funker i alle fall bra for meg og 7 uker før konkurranse merker jeg at dietten begynner å gi resultater. “Fettet begynner å slippe” (som det jo så fint heter på fitness-språket), blodårene kommer tydeligere frem og man blir rett og slett mer markert. MEN IGJEN: Dette er en del av gamet og det dommerne ser etter på konkurransedagen, og virkelig ikke noe jeg bryr meg om til vanlig. Men det er fint å få bekreftet at det man gjør gir de resultatene man er ute etter. Så gjenstår det jo bare å se om sceneformen treffer den dagen konkurransen er. For som jeg har sagt så mange ganger før: Konkurranseform og scenebilder er en illusjon. Man har på brunkrem, strammer musklene og poserer på best mulig måte for å skape inntrykk av “den fysikken dommerne ser etter”. Om du har en mer fremtredende blodåre eller ei sier lite om hvem du er som person, hvor sterk du er eller hvor sunn kropp du har!!!! 

Jeg har fortsatt beina godt plantet på jorda, jeg spiser godt og sulter meg ikke ned i form, har som oftest masse trykk og energi på trening og stortrives med denne reisen. Det gir meg så utrolig mye og ved å selv være med på en oppkjøring gir deg meg også økt kunnskap og lærerike erfaringer til senere, både jobbmessig og som privatperson. 

Når det gjelder trening så har jeg blant annet foreløpig perset i dips (41 dips maks-test, og 5x5x28,75 kilo ekstra) og i pullups med ekstra vekt (5x5x13,75 kilo ekstra). 

– Silje Bjørnstad – 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg