hits

Proteinrik sommersalat

Hei torsdag! I dag er det siste jobbdagen før det endelig blir 3 ukers sommerferie! Jeg er så klar!

Jeg og Fredrik starter ferien med weekendtur til Farris Bad i Larvk hvor vi også skal innom Larvik Gravity Sports samt ta ferga over til Strømstad fra Sandefjord for å harryhandle. Deretter blir det nok et par dager hjemme med husarbeid (LES: maling) før det blir hyttetur og forhåpentligvis 1-2 toppturer i Rondane-området. Så tar vi egentlig ting litt på sparket avhengig av vær og lignende. Uansett så blir det utrolig deilig å kunne bare slippe alt som heter jobbings for noen uker og bare nyte feriemodus.

Men tilbake til overskriften; på sommeren blir det gjerne litt lettere mat som for eksempel salater i tillegg til at det gjelder å benytte seg av sesongens frukt- og grønt-råvarer når man kan.

Jeg får ofte spørsmål om hvordan man kan lage en mettende og fullverdig salat, og det er virkelig ikke vanskelig. Bruk grønnsaker (og frukter hvis du ønsker) som du synes gir en god smakskombinasjon og ha dette som base. Så legger du til flere ulike proteinkilder for å sikre deg et proteinrikt resultat da dette bidrar til bedre og mer langvarig metthetsfølelse.

I denne salaten ble det brukt både kylling og egg som proteinkilde, i tillegg til vegetabilske proteiner fra bønner og kikerter. Andre proteinrike alternativer er oster og meieriprodukter (cottage cheese for eksempel), fisk, kjøtt, quinoa og soyaprodukter. Ikke vær redd for å bruke fett, også i salater! Her er det brukt avokado og eggeplomme, og andre alternativer er nøtter og frø (dette vil også gi litt digg crunch, og ristede pinjekjerner er en favoritt hos meg), oljedressing, oliven, fet fisk (for eksempel laksesalat).

Enjoy!

- Silje Bjørnstad -

4 kommentarer

Kaja Borgersen: Det var det også! :) Kan anbefales :)

Hvilke krydder bruker du på kyllingen? :) har du noe tips om noe jeg kan bruke istedenfor salt feks, som ikke er så usunt?

Sarah: Her ble det nok brukt vanlig havsalt og sort pepper :) Salt er ikke nødvendigvis usunt altså, det handler mer om den totale mengden man har i seg over tid. Men hvis du vil unngå salt så prøv ferske urter og krydderplanter - masse deilig å velge mellom her. For eksempel basilikum, oregano og verdens enkleste hvitløksdressing (knust hvitløksfedd blandet sammen i litt olje). Prøv deg frem :)

Skriv en ny kommentar

Matbloggtoppen Matprat