Dette spiser jeg alltid på topptur

Som mange kanskje har fått med seg så er jeg glad i å gå på tur og nå på sommeren blir det gjerne litt flere turer av det luftigere og lengre slaget. Nærmere bestemt “toppturer” hvor målet er å komme opp på en topp for å nyte utsikten av Norges fantastiske natur. Slike turer tar gjerne noen timer og da er det naturligvis viktig med påfyll av mat og drikke. Uten at jeg egentlig har tenkt noe særlig over det så er det noen ting jeg alltid har med i tursekken. Det er nok dette som bare “funker best” for min del, som selvfølgelig også smaker digg, og derfor gidder jeg liksom ikke å styre med “nye og fancy” matpakker bare for å prøve noe nytt når jeg skal ut på tur.

I tursekken:
– Polarbrød med pålegg, gjerne ost og noe salt pålegg som for eksempel spekeskinke eller kjøttpålegg.
Jeg digger jo polarbrød og synes dette er både enkelt, praktisk og godt. Her trenger man ingen kniv til å skjære opp brødet og man kan bare frakte polarbrødene i posen de kommer i. I tillegg holder polarbrød seg godt i tursekken – det blir jo ikke tørt eller smulete som jeg synes vanlig brød ofte kan bli. Det er bare å smelle på litt pålegg og vips så er nistematen klar til å nytes.
– Nøtter: turmiks fra Polly (ELSKER denne miksen!)
Nøtter er et «must» for mange som er på tur.
 Dette er sunn og næringsrik snacks som er perfekt til å fylle opp energilagrene og som bidrar med flere gode næringsstoffer. Nøtter er blant annet en god kilde til protein, fiber og sunne fettsyrer. Litt tørket frukt eller noen små biter av sjokolade sammen med nøttene er heller ikke så dumt da dette vil gi en liten energiboost når blodsukkeret er dalende.
– Frukt
Frukt er sunn og digg snacks som passer godt som både mellommåltid eller som en liten «dessert» når man er ute på tur. Ikke bare smaker frukt godt, men de inneholder også en del vann. Å sørge for å holde væskebalansen i sjakk når du er ute på tur er viktig for å unngå at du blir dehydrert, noe som igjen kan føre til at du blir fortere slapp og sliten.
– Proteinbar
Barer kan absolutt være et fint alternativ til et mellommåltid, mat på farten eller som en sunnere erstatning for sjokolade når du er på tur. Barene tar minimalt med plass og passer godt når du trenger litt energipåfyll.
– Energidrikk og vann, masse vann (skal vi gå steder der jeg vet man kan fylle opp vann underveis tar jeg bare med meg en stor flaske. Men er det usikkert på om det er bekker og lignende i området så tar jeg med meg 1-2 ekstra flasker fylt opp med vann) Nok væske i kroppen er viktig for å holde systemet i gang og energinivået oppe. Blir man dehydrert reduseres yteevnen og man kan risikere å bli slapp, svimmel og få hodepine – noe som ikke akkurat er det man ønsker å oppleve når man er på tur.

Ikke noe hokuspokus her altså, men varer du får tak i på helt vanlige dagligvarebutikker og som ikke krever for mye forberedelse. I tillegg holder denne maten seg godt i noen timer i tursekken. Mengden av de ulike tingene varierer jo så klart avhengig av hvor lang turen er, men en ting er i alle fall hell sikkert; jeg tar alltid med meg for mye enn for lite. Man vet jo aldri hva som kan skje – og min frykt er å gå rundt sulten mens jeg ennå har igjen flere timer før jeg er fremme, hehe.

Uansett; når du skal ut på tur er det viktig å fylle opp energilagrene! Skal du være ute i flere timer er det lurt å ha med seg både drikke, matpakke og lett tilgjengelig tursnacks.

– Silje Bjørnstad –

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg