Kjøttfri mandag: Smakfull og lettvinn bønnegryte

 

God mandag og jeg håper dere alle har en flott start på en ny uke!

Noe av det jeg ønsker skal bli en vane hos meg i 2014 er “kjøttfri mandag” og dermed er det skikkelig vegetarmiddag som står på menyen i dag.

Denne gryta er rett og slett resultatet av “får bare putte litt forskjellig oppi en gryte og satse på at det smaker godt”. Og jeg ble så fornøyd!! Det er så gøy når man bare slumper litt og rett og slett prøvesmaker seg frem 😀

Nedenfor er en liste over matvarer jeg brukte, andre grønnsaksingredienser og kryddervarianter kan selvfølgelig tilsettes for variasjon.

En av ingrediensene jeg brukte er forresten en gave jeg fikk til jul av en som jeg tror er like “matvrak” som meg 😉

Nemlig hjemmelaget chili&paprikasyltetøy. Det er forståelig at ikke alle har dette tilgjengelig på kjøkkenet, men da kan du erstatte dette med chilipulver + sukrin/sukker.

Til en stor kjele (3-4 porsjoner) trenger du følgende:  

1/2 rødløk
1 fedd hvitløk
1 ss olje
1 boks hermetiske tomater (biter/knust)
1 boks bønner i tomatsaus
1 boks kidneybønner (Kan erstattes med andre bønner/linser/kikerter)
2 ss paprikapulver
2 ss chilipaprika-syltetøy (kan erstattes med 1-2 ts chilipulver+ 1 ss sukrin/sukker, smak deg frem for hvor sterkt du vil ha det)
1/2 boks mais
1/2 rød paprika
1/2 boks ananasjuice (kan sløyfes)

Skjær opp løken i strimler og knus hvitløksfeddet med en hvitløkspresse. Ha dette oppi i en kjele med 1 ss olje og la surre til løken har blitt myk. Tilsett tomatbønner og hermetiserte tomater og rør rundt. Etter et par minutter har du oppi kidneybønner, paprikapulver, chili&paprikasyltetøy (chilipulver+sukrin/sukker) og mais. Ha oppi paprikabiter og ananasjuice og la alt småputre i 10-12 minutter. 

Server med ris, potetmos eller grovt brød. 

(Jeg er veldig glad i ananas og pyntet opp med noen gule godbiter)

Denne gikk overraskende kjapp å lage og ble veldig, veldig god – prøv den! 😉

Enjoy!

– Silje Bjørnstad – 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg